כיצד משפיעה הקורונה על נדל"ן מסחרי ב-2024

רוב התחזיות מראות כי תחום הנדל"ן בישראל נותר יציב על אף הקרונה והההשפעות שלה. אך אחרים טוענים כי הקורונה שינתה לחלוטין את עולם הנדלן והיא פה כדי להישאר. כל התשובות במאמר שלפניכם

משרדים ונדלן

הקורונה משפיעה מאוד על חיינו בכל הרבדים, ויש שטוענים שאוטוטו נחזור לשגרה, אבל הנושא של תחום הנדל"ן המסחרי עדיין מעורר סימני שאלה בנוגע לתחום הנדלן המסחרי בשנים הקרובות. תחום הנדל"ן המסחרי מראה מגמה של צניחת מחירים הן במכירה של נכסים והן בשכירות שלהם, זאת לצד צמצום בשטחים מסחריים ומחשבה מחודשת על שכירת משרד או חנות.

הקורונה לימדה בעלי עסקים רבים כי מה שחשוב זה דווקא להראות נוכחות באינטרנט וכך עוקפים את נושא הנדלן וגם המיקום – הרי משלוחים לכל הארץ מבטלים את הצורך בחנות או רשת חנויות. מי שהשקיע בשיווק דיגיטלי, הקים אתר מסחרי ומצליח להרוויח כסף אונליין, לא בהכרח יחזור לתחזוקת חנויות פיזיות לנוכח עתיד לא מאוד ברור בהקשר לקורונה וכן משיקולי חיסכון בעלות ושכירויות.

הקורונה חיזקה את הצורך באתרים שעובדים עם משלוחים לכל הארץ והרגילה את הציבור לרכוש באמצעות האינטרנט ולמרות שנושא המסחר האינטרנט היה במגמת מציחה, הקורונה הצמיחה אותו עוד יותר בבת אחת. כך שמי שעוד לא היה עם נוכחות באינטרנט דאג לכך או דואג לכך ברגעים אלו ממש. מצד שני, הצורך בחנות או משרד שמאפשר לראות את המוצרים פיזית או משרד שמאפשר תקשורת עם אנשים נוספים, עדיין נותר בעדיפות של הרבה מאוד מבעלי העסקים.

מה אומרים המומחים?

מומחי הנדלן טוענים כי השינויים שיחולו השנה, יבואו לידי ביטוי בצמיחה של אזורי תעסוקה חדשים  בערים וישובים שנמצאים בתנופה ובגידול אוכלוסיה. בהתאם לחצורך – ברגע שהאוכלוסיה גדלה יש לה יותר צרכים ויותר ישמוש בחנויות הקרובות אליה.

בד בבד כמות השטחים המסחריים בישראל תצטמצם, בעיקר בתחומים שבהם קיימת צמיחה אונליין: אופנה, ריהוט, אקססוריז, סופרמרקטים ועוד.כתוצאה מכך הערך של שטחים מסחריים ירד והעלויות שלו ירדו גם הן. כשהקורונה תיגמר, ולא ברור מתי זה יקרה, נוכל לראות שאנשים חוזרים לבלות במתחמים סגורים, בייחוד לצורך בילוי. ככל הנראה החנויות עצמן יקטנו ויתבססו על אתרי אינטרנט חזקים.

כיום כבר הרבה מהקופות הופכות להיות בשירות עצמי וכמות תאי המדידה בחנויות האופנה תתמעט גם כן. פתיחת סניפים חדשים תעשה על ידי צורך וביקוש והם יהוו גם מחסן שבו ניתן לאסוף מוצרים שהוזמנו אונליין.

המעסיקים התרגלו לכך שהעובדים שלהם מתפקדים טוב מספיק מהבית וזה הוריד להם את ההוצאות על שירותי משרד וכיוצא בזה. יכול להיות שתנופת הבנייה של משרדים בכמויות כפי שנעשתה עד עכשיו תשתנה והמהות של הבנייה גם היא תתחלף בשטחים למגורים וכדומה.

מצד שני יש פה הזדמנות

ניתן לראות שיש חנויות רבות שנאלצות לסגור בגלל המצב, בכל רחוב יש חנויות ריקות. אמנם כמות העסקים שנסגרו השנה לא גבוהה משמעותית משנה שעברה, אבל מה שסגירת החנויות מאפשרת היא שדרוג המיקום ושכירת נכסים בתנאים טובים יותר לצד מיקום אסטרטגי שפעם לא היה על הפרק בכלל.

כמו כן, אפשר מלמצוא היום הרבה הזדמנויות נדלן לעומת פעם. המחירים יותר זולים מאשר בעבר, בעיקר בחנויות הרחוב. לצד סגירת חנויות רחוב רבות, קיימים עסקים שנמצאים בצמיחה וגילו את הפוטנציאל שבלוקיישן טוב, שעתה קל יותר למצוא אותו וחוזים לטווח ארוך מאפשרים מחירים זולים יותר.

מה למדו המשקיעים?

בהתאם לניסיון, כיום כאתם שוכרים מקום חדש או משרד יש לכם את היכולת להוסיף סעיף קורונה, מה שלא היה בעבר, שמאפשר הקפאה בתשלום השכירות החודשית. כך שאם למשל קיים סגר ולא ניתן להפעיל את המקום, אז לא משלמים שכר דירה בתקופה הזו, אלא אם כן עושים בה שימוש.