עבודה מהבית היא הנורמה החדשה ברחבי העולם

דנה ישעיהו

דנה ישעיהו

מומחית בשיווק ומיתוג

בעקבות הקורונה עשרות אלפי עובדים בארץ ובעולם עברו לעבוד מהבית. השינוי הקיצוני והמהיר יצר בלבול רב בתחילת הדרך והיה קושי רב לכל חברה לנהל את הפעילות השוטפת, עד שהיא מצאה את דפוסי ההתנהלות נכונים של עבודת הצוות בקונסטלציה החדשה וזאת כדי להמשיך ולגלגל את הפעילות העסקית, למרות השינויים התהומיים באורח החיים של תושבי כל העולם עקב הקורונה

בששת החודשים האחרונים דיברתי עם יותר ממאה אנשים שבזכות המגפה נאלצו לעבוד מהבית. 15 מהם היו מנהלים ברמה C. מהדיונים האלה, התחלתי לראות קו מקשר משותף אשר עולה בשיחות איתם. עבור רוב האנשים שדיברתי איתם, המעבר לעבודה מהבית היה די הלם. ואכן, בהתחלה הם לא היו בטוחים שהם יכולים להיות פרודוקטיביים ותהו בינם לבין עצמם אם העבודה מהבית תעבוד עבורם.

אבל לאחר שחלפו שלושה חודשים, רובם הבינו שבזכות מערכות חדשניות לשיחות ועידה בווידאו כמו Zoom, WebEx, MS Teams ואחרים, עם אפליקציות דואר אלקטרוני והעברת הודעות, העבודה מהבית אפשרה להם להמשיך להיות פרודוקטיביים. במקרים מסוימים, הם היו פרודוקטיביים יותר מאשר היו בהגדרות המשרד לשעבר שלהם.

רבים שדיברתי איתם התחילו לאהוב לעבוד מהבית והחליטו להרחיב את המשרדים הביתיים, או את חללי העבודה הייעודיים שלהם כדי להתכונן לעבודה מהבית ככל שיכלו. כמה מהם שגרו בדירות קטנות יותר החליטו לקנות בתים בפרברים, מה שגרם לביקוש גבוה מאד לבתים פרטיים.

תוצאות סקר שנעשה בקרב העובדים שעברו לעבוד מביתם

Flexjobs סקרו לאחרונה יותר מ-2100 עובדים שעבדו מרחוק במהלך המגפה וגילו שרוב העובדים מעוניינים לעבוד מרחוק, גם לאחר סיום המגפה.

על פי ממצאי Flexjobs % 65 מהעובדים המרוחקים במגפה אמרו שהם רוצים להמשיך לעבוד מהבית ו-58% אף אמרו שיחפשו עבודה חדשה אם יצטרכו לחזור למשרד. רק 2% אמרו כי יעדיפו לחזור, ואילו 11% אמרו כי עבודה מרחוק אינה חיונית עבורם. כשליש מהנשאלים כינו את העבודה מהבית כצורת העבודה המועדפת עליהם. המודל ההיברידי המשלב עבודה משרדית ומרוחקת, היה פופולרי גם הוא.

המשיבים היו פחות או יותר בהסכמה על היתרונות הגדולים ביותר של עבודה מהבית, % 84 דיברו על כך שהם אינם זקוקים לנסיעות ו % 75 דיברו על החיסכון הכספי. הסיבות נגד עבודה מרחוק היו מגוונות יותר וכללו עבודת יתר / היכולת לנתק (35 אחוז מהמשיבים), הסחות דעת בבית ובעיות טכניות (28 אחוזים כל אחד) וגם מציאת WiFi אמין (26 אחוזים) ועייפות מפגישת וידאו (24 אחוזים)".

דפוסי חשיבה חדשים של העובדים

אחד הנתונים הסטטיסטיים מסקר Flexjob שאני מוצא שהוא משמעותי הוא כי 58% אמרו שהם יחפשו עבודה חדשה במקום לחזור למשרד. קו החשיבה שלהם הוא כאשר המשק יחזור לפעילות רגילה, הם יעדיפו לחפש מקום עבודה חדש אשר מאפשר לעבוד מהבית ללא צורך בהגעה למשרד או בהגעה מינימלית בלבד.

הדו"ח הראה כי הסיבות נגד עבודה מרחוק קיים, כמו היכולת לנתק הסחות דעת בבית, ברוב המקרים העובדים מצאו כי למרות זאת, היתרונות עולים על חסרונות אלה.

רמה כזו של עניין במציאת עבודה חדשה במקום לחזור למסגרת משרדית במשרה מלאה היא נתון אקוטי אשר יוצר מהפך. אם נתון זה נכון, ייתכן שחברות רבות שרוצות שכל העובדים יחזרו למשרד יצטרכו לשנות את תוכניותיהן לאחר שהמגפה תסתיים.

שיטה חדשה – עבודה היברידית

בשיחות האחרונות עם כמה מנהלים ברמת C, נראה שרובם רואים צורה כלשהי של גישה היברידית שהופכת לנורמה. כדי לשמור על העובדים הם מוכנים לפתח לוחות זמנים גמישים יותר שבהם העובדים יכולים לעבוד בבית חלק מהזמן ולהגיע למשרד על פי הצורך בלבד. נראה כי בסיס זה לפי הצורך מתמקד בזמנים שבהם שיתוף פעולה עם עמיתים לעבודה נעשה בצורה הטובה ביותר באופן אישי, כמו בפגישות רבות משתתפים, מאשר בשיחת זום.

מנכ"ל אפל טים קוק הצהיר בשיחת הרווחים של אפל השבוע, "הגישה ההיברידית לעבודה שסביר להניח שתהיה קיימת כשהמגפה תסתיים, תכלול עבודה מהבית ותישאר קריטית מאוד".

דוחות כספיים בתום שנת הקורונה

בפוסט בבלומברג – לאחר שהציגו השבוע את רווחיה של גוגל, הם הסיקו כי החברה חסכה יותר ממיליארד דולר ב-2020 עקב הקיצוץ בהוצאות קידום מכירות, נסיעות ובידור בלבד.

"במהלך הרבעון הראשון, גוגל בע"מ. חסכו 268 מיליון דולר בהוצאות בשל מבצעים, נסיעות ובידור של החברה, בהשוואה לתקופה המקבילה שנה קודם לכן, זאת בעיקר בשל מגפת הקורונה להערכתם של הגורמים הפיננסיים בחברה.

על בסיס שנתי, סך החיסכון יהיה יותר ממיליארד דולר. ואכן, גוגל ציינה בדו"ח השנתי שלה מוקדם יותר השנה שהוצאות הפרסום והקידום ירדו ב-1.4 מיליארד דולר ב-2020, כאשר החברה צמצמה את ההוצאות, השהתה או תזמנה מחדש קמפיינים פרסומיים ושינתה חלק מהאירועים הפרונטליים לפורמטים דיגיטליים בלבד בשל המגפה. גם הוצאות הנסיעות וההפקות ירדו ב$371 מיליון דולר."

אומנם אין לי מידע על הסכומים שהם חסכו על ידי ביצוע כנס המפתחים השנתי שלהם בגוגל, אך אני יודע שהפקה של האירוע הזה עולה להם מיליוני דולרים בכל שנה.

כל החברות הגדולות שלא קיימו כנסי מפתחים או כנסי לקוחות פנים אל פנים בשנת 2020 חסכו מאות מיליוני דולרים מאי קיום אירועים פרונטליים, מכיוון שחסכו את כל העלויות הנלוות וכך הן הצליחו ליצור את ההפקות הללו בעלות שהיא חמישית מהעלות הממוצעת בשנים קודמות.

לסיכום, לעבודה מהבית יש יתרונות גדולים לחברות וגם לעובדים שלהן ובשל המגפה. סקרים רבים כמו זה של Flexjobs מראים שזו תהיה הנורמה החדשה עבור מיליוני עובדים ברחבי העולם גם בעתיד.