עסקים בתקופת הקורונה – מה חשוב שתדעו?

להיות בעל עסק בתקופת הקורונה זה סיפור מאתגר. והאמת? מאתגר זו מילה עדינה מכדי לתאר את הכאוס השולט בכל פינה. בתור בעלי עסקים אנו מתמודדים עם שאלות מהותיות וגורליות העלולות לגרום לאיום קיומי לעסק. שאלות של התרחבות העסק, פתיחת סניפים נוספים, או אולי לצמצם במשאבי אנוש, לפטר עובדים המביאים פחות תפוקה, אולי רק להוציא אותם לחל"ת?

ולכל השאלות הקיומיות מצטרפת חוסר הבהירות בעניין ההוראות והקושי להסתגל למצב החדש. והיכן מקומה של המדינה בסיפור הזה? מה המענקים שהמדינה מעניקה לבעלי עסקים? אילו הלוואות קיימות והאם כדאי להשתמש בהם? ננסה לענות על השאלות, לפחות על רובן במאמר הבא

איך שורדים בתקופת הקורונה

השאלה הקריטית ביותר היא איך לשרוד את התקופה ולא להגיע חלילה לסגירת העסק. ובכן, הכלל הראשון לשמירת העסק מעל המים הוא להחזיק את הכסף קרוב לפה. כלומר, לשמור על תזרים מזומנים. לכן, נסו להקטין את תשלומי המקדמות למס ההכנסה ולביטוח הלאומי, הקפיאו תשלומים לקרנות פנסיה, השתלמויות וקופות גמל, נסו לבקש דחייה בתשלומים שוטפים – ארנונה, משכנתא, פוליסות ביטוח ועוד, נסו לגשש אצל ספקים שאפשר לדחות אצלם תשלומים ועוד ועוד.

 

חשוב להדגיש כי לפני כל פעילות כזאת חיוני מאוד להתייעץ עם רואה החשבון שלכם לגבי ההשלכות העתידיות לעסק. אבל יש גם פעילות אקטיבית שאינה כרוכה בשום סיכון. למשל, גבייה מלקוחות חייבים – פעולה שאינה כרוכה באי נעימות והיא ממש הכרחית כרגע. זאת ועוד, נצלו את ההטבות שהמדינה מעניקה, כבעלי עסקים תרמתם רבות לכלכלה, כעת הגיע הזמן להיעזר.

אז מה המדינה נותנת לעסקים בתקופת הקורונה?

נתחיל עם האוצר. משרד האוצר הקים קרן לסיוע בהתמודדות עם ההשפעות של נגיף הקורונה. הקרן מעניקה הלוואות לעסקים קטנים עד בינוניים שנקלעו לקושי תזרימי עקב הנגיף. מי זכאי? מי שמחזור העסק שלו בשנה הקודמת היה עד 400 מיליון ₪. ההלוואה ניתנת לכל סוגי העסקים – פטורים, מורשים, חברות, עמותות, עסק בשותפות או אגודה שיתופית.

 

בנוסף, המדינה מעניקה מענק בשלוש פעימות לבעלי עסק עצמאי. מועד הגשת הבקשה של שתי הפעימות הראשונות כבר עבר, כעת ניתן להירשם באתר רשות המסים לקבלת הפעימה השלישית, (גם עסקים פטורים שאינם רשומים כמשלמים ברשות המסים יכולים להירשם שם). מענק נוסף מוענק לעסקים שהחזירו עובדים שהיו בחל"ת, בעסק שלהם או במקום עבודה אחר. סכום המענק הוא בין 875 ₪ ל-1,875 ₪ לעובד לחודש.

עסק חדש

הטבות נוספות שכדאי לכם לבדוק:

הנחה או פטור מתשלום ארנונה לעסקים שלא הורשו לפעול בהוראת משרד הבריאות. כל רשות מקומית רשאית להחליט כיצד היא רוצה להעניק את ההטבה, יש להתעדכן באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות. כמו כן, רשות המסים דחתה את המועד האחרון להגיש את הדו"ח השנתי. מומלץ לבדוק על כך ועל הטבות נוספות באתר רשות המסים.

 

בנוסף, בדקו הקלות בתשלומי חשבונות מים. אם העסק נסגר יכול בעל העסק להגיש בקשה לסגירת התיק וכן בקשה לדמי אבטלה, באתר המוסד לביטוח לאומי.

האם כדאי להוציא את העובדים לחל"ת?

לכל מהלך יש חסרונות ויתרונות, כל מעסיק חייב לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורו, בשורות הבאות הבאנו כמה מן ההשלכות של הוצאת העובדים לחל"ת העשויות להקל על ההחלטה. הוצאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה, ובין היתר מסכמים על מועד החזרה לעבודה, באיזה היקף ובאיזה משרה. הוצאה לחל"ת לתקופה בלתי מוגבלת, זה פיטורין והמעסיק צריך לערוך שימוע לפני פיטורין וכן לשלם פיצויי פיטורין. הוצאה לחל"ת שנעשתה בכפייה מזכה את העובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין בשל הרעה בתנאי העסקה, אך הוא חייב להודיע למעבידו מראש על כוונתו להתפטר בשל ההרעה.

 

שימו לב! אם המעסיק עשה זאת בגלל שהוטל עליו לצמצם בכוח אדם, ייתכן ובית המשפט יפטור אותו מתשלום הפיצויים. בתקופת חל"ת אין העובד מקבל שי לחג, אסור לו להשתמש ברכב, במכשיר סלולרי או בכל מכשיר השייך למקום העבודה. בתקופת חל"ת פטור המעסיק מהפרשה לביטוח הפנסיוני ולקרנות השתלמות. לאחר שהעובד חוזר לעבודה חייב המעסיק לעשות את תיאום מס ההכנסה באופן עצמאי.

פתיחת עסק דווקא עכשיו - האם כדאי?

פתיחת עסק בכל סיטואציה היא משימה מורכבת למדי. במה היא כרוכה? 1. צריך לפתוח תיק במע"מ ובמס הכנסה. 2. לגייס עובדים. 3. לשפץ. 4. בעסק קמעונאי – לסדר מלאי, לסדר את כל ענייני התשלום, כמו קופה רושמת ועוד, וזה רק חלק מהרשימה. בעידן הקורונה המשימה מאתגרת עוד יותר. הקושי להגיע למשרדי הממשלה וחוסר במידע ברור לגבי קבלת קהל מאתגר את עניין פתיחת התיק. גם אם אתם פותחים עסק אינטרנטי המהמורה של פתיחת תיק קיימת. פרויקט שיפוץ זה כבר בכלל מורכב מאוד. הקושי למצוא עובדים זרים, הקושי לעבוד ברצף בלי שאיזה עובד ייכנס לבידוד באמצע ועוד קשיים שמזמנים ימי הקורונה הלא צפויים הופכים את המשימה למעורפלת מכל הבחינות – איכות העבודה ולוחות הזמנים, בדיוק כמו הקורונה עצמה…

 

גיוס עובדים, סידור המדפים, הקמת קופה וכל הנלווים אליהם… הם דווקא הפעולות הפחות מורכבות בעסק הזה. אפשר לראיין עובדים בזום למשל, או באמצעות פגישה פיזית עם ריחוק ומסכות. גם בעניין הקמת הקופה ומה שמסביב, העניינים הפכו לבהירים מעט יותר, השקפים שמבדילים בין הלקוחות לקופה הפכו ליציבים יותר, בעלי נראות טובה יותר ויותר ידידותיים מהניילונים עם הסלוטייפ של תחילת המשבר. (תוצרים של אנשים יצירתיים שהקימו עסק בעת הקורונה…).

 

תלוי מאוד בסוג העסק: לניתן להבחין בין עסקים ווירטואליים שפחות דורשים אינטראקציה אנושית, שהמשוכה היחידה שלהם היא פתיחת התיק. לעסקים שדורשים נוכחות פיזית, כמו מסעדות, חנויות מזון, צעצועים וכדומה, בעיקר אלה שנדרשים לשפץ ולהתאים את המבנה. אולי עדיף להם להמתין לזמנים טובים יותר, ובינתיים להעמיק יותר במחקר מקדים, לגבי קהל יעד, פרסום ועוד, ולהגיע מוכנים. ולמרות האמור, יש יתרון ברור לפתיחת עסק לייצור או ממכר של מוצרי קורונה חיוניים.