היום שאחרי הקורונה – מי יהיו העסקים שישרדו ויתחזקו

נגיף הקורונה שינה את עולמנו ויצר מציאות חדשה, אשר נכפתה עלינו ואילצה את כולם, הן ברמת החברה והן ברמת הפרט, להסתגל אליה. כחלק מההסתגלות למציאות זו, גם עולם העסקים שינה את פניו וכלל העסקים ברחבי העולם, מעסקים פרטיים ועד לחברות וארגוני ענק, נאלצו להתאים את פעילותם ובחלקם אף לשנותה מן הקצה אל הקצה.

עם פריצתו של משבר הקורונה, עלו סימני שאלה רבים בעולם העסקים, הנוגעים למשך המשבר הצפוי ולהיקף הפעילות העתידית, במידה וזו תתאפשר. המצב החדש הפתיע עסקים רבים, אשר בחלקם לא הצליחו להתאים עצמם למצב החדש ואף נפגעו באופן משמעותי עד כדי סגירתם. 

 

ראשונים ליפול היו אלו שלא היו ערוכים להתמודד עם השינוי המיידי והקיצוני במשק, שנבע מהסגרים, מהגבלות ההתכנסות, ממגבלות התנועה ועוד. שינוי זה השפיע על התנהגות החברה ויצר הרגלי צריכה חדשים בקרב הקהל, שניסה גם הוא, מצדו, להתמודד עם השינויים.

 

אז מה אפיין את העסקים הקטנים, החברות והארגונים שהצליחו לצלוח את המשבר? 

שלושת המפתחות להצלחה בתקופת משבר

העסקים ששרדו את השינויים הפתאומיים התאפיינו במספר תכונות עיקריות, שבין אם אפיינו אותם לפני המשבר ובין אם נוצרו "תוך כדי תנועה" לאחר פריצתו, הן אלו שעשו את ההבדל בין הידרדרותם של עסקים ואף סגירתם ובין הישרדותם של אחרים ובמקרים מסויימים אף פריחתם.

גמישות עסקית

בעולם העסקים תכונה זו מכונה ומוכרת בשם Business Agility. משמעות מאפיין זה הינה התאמה מהירה למצב המשתנה במשק וכושר הסתגלות למצבים בלתי צפויים. עסקים המאופיינים בתכונה זו פנו מיידית עם תחילת המשבר להיערכות מחודשת תוך נקיטת כל הצעדים הנדרשים: הבנת השינויים בסביבה, בחינת פעילות המתחרים, הבנת הצרכים המשתנים של קהל היעד, ביצוע סקרי שוק, זיהוי המגמות החדשות בשוק ועוד. 

 

לאחר בחינת המצב, פעלו עסקים אלו להגיב לשינויים במהירות האפשרית ולעדכן את פעילותם, כאשר אצל חלקם פעולה זו אף באה לידי ביטוי בהרחבת הפעילות הקיימת (לתחומים, מוצרים ושירותים נוספים) או בהתחדשות ושינוי אסטרטגיית הפעילות בהתאם לשוק (כדוגמת מעבר לפעילות מקוונת למי שלא פעלו במרחב האינטרנטי כלל, פתיחת חנות אינטרנטית, מסעדות שהשיקו תפריטי משלוחים וכו').

עסקים אלו זכו להמשיך את פעילותם ובחלקם אף נהנו מהגדלת הפעילות ובהתאמה גם מהגדלת הרווחים.

 

חשיבה מחוץ לקופסא ו"ראש פתוח"

סוג נוסף של עסקים אשר במקום לשקוע בתקופת המשבר דווקא פרחו והתפתחו בה, הם אלו אשר בחרו "לעשות מהלימון לימונדה" ולנצל את המצב לביצוע שינויים משמעותיים, אותם חששו לבצע לפני כן. שינויים אלו היו תולדה של רעיונות אשר נֶהֱגוּ עבור בעלי העסקים כמוצא אחרון להצלת העסק ולהישרדותו.

 

צעדים אלו בחלקם, נתפסו בעבר כמאיימים וכהימור מסוכן עבור בעלי עסקים מסויימים, אשר חששו משינוי הפעילות הקיימת של העסק והמצב המוכר ולא מיהרו לצאת מ"אזור הנוחות". כשהגיע המשבר, בוצעו שינויים אלו בלית ברירה ובמטרה למנוע את קריסתו של העסק וכללו פעולות מרחיקות לכת כדוגמת שדרוג העסק, שינוי מהות הפעילות, יצירת שיתופי פעולה עם עסקים אחרים, פניה לתחומי עיסוק אחרים וכו'.

 

הצורך במציאת פתרונות יצירתיים להצלת העסק, כפה על בעלי עסקים רבים "לפתוח את הראש" ולחשוב מחוץ לקופסא, פעולה אשר העלתה רעיונות מקוריים שכללו פעולות שלא בוצעו בעבר. השמירה על ראש פתוח וביצוע פעולות חריגות בעסק, עליהן לא חשבו בעליו לפני כן, הביאו את העסקים אשר העזו לעשות זאת, לפרוץ גבולות ודווקא בעקבות המשבר לשבור תקרות זכוכית ולהשיג מטרות ויעדים עליהם יכלו רק לחלום. 

 

עסקים רבים שלא הצליחו למצוא פתרונות יצירתיים להתמודדות עם המשבר, לא התייאשו ופנו לסיוע של חברות ייעוץ עסקי. חברות אלה, בעזרת ניסיונן הרב, סיפקו את הרעיונות המקוריים שנדרשו לשמירה על פעילות העסק ואף להרחבתה. 

 

חיסכון

זהו אולי אחד הצעדים הראשונים והמתבקשים שביצעו עסקים רבים במטרה למזער נזקים. עם זאת, מי שהשכילו לעשותם באופן מחושב ושקול, זכו לייעל את כלל פעילותו של העסק לטווח הארוך, תוך נקיטת צעדים לחיסכון שעל אף שבתחילה נועדו להיות זמניים, הפכו לקבועים וחסכו לעסק כסף רב.

 

 

בין צעדי החיסכון הנפוצים שננקטו, בלטו מספר פעולות שבמהלך תקופת הקורונה הפכו למובנות מאליהן עבור עסקים רבים:

 

  • עבודה מהבית – מתן האפשרות לעובדים לעבוד מהבית ובכך חיסכון בעלויות אחזקת משרדים גדולים, נסיעות, ציוד, בלאי וכו'. כמו כן ומעבר לחיסכון הכספי, המעבר לעבודה מהבית העלה את שביעות רצון העובדים ממקום העבודה ואף הוכח שהעלה גם את תפוקתם.
  • שימוש בתוכנות ומערכות כתחליף לעובדים – צמצום כוח האדם אילץ את בעלי העסקים למצוא תחליפים לטיפול בתחומי אחריותם של העובדים שפוטרו או שמשרתם צומצמה וכך התגלו תוכנות ומערכות חכמות המסוגלות להחליף את פעילות העובדים ואף לייעל את העבודה. בין תוכנות ומערכות אלה אפשר למצוא מערכת CRM, תוכנות להנהלת חשבונות ולהפקת חשבוניות דיגיטליות, מערכות ניהול תוכן וניהול אתרים אינטואיטיביות ופשוטות לתפעול ועוד.
  • מעבר לפעילות מקוונת – בעידן הדיגיטל, כבר ברור לכל כי עסקים רבים יכולים לעבור לפעילות מקוונת ללא שום צורך באחזקת נכסים פיזיים. מי שעברו לפעילות מסוג זה, גילו כי המעבר יצר חיסכון משמעותי בעלויות  ואף ייעל ושיפר את פעילות העסק, את המכירות ואת הרווחים.

 

כך, הצליחו בעלי עסקים להגדיל את הרווח הנקי של העסק, לצאת מגירעון, להחזיר הלוואה לעסק שנלקחה בתקופת המשבר, להשקיע את הכסף שנחסך בפעולות שיווק וקד"מ עבור העסק, להגדיל את משכורות העובדים ובכך גם את שביעות רצונם ותפוקתם ועוד.

 

 

לסיכום, על אף שמשבר הקורונה הביא עמו אתגרים רבים, הצליחו עסקים להתגבר עליהם להמשיך בפעילות ואף לשפרה. בעלי עסקים אלו מאופיינים בכישורי גמישות עסקית, יצירתיות וחשוב מכל – נחישות לשמירה על העסק ופעילותו. לחלופין, פנו עסקים רבים לסיוע מבחוץ ונעזרו בשירותי ייעוץ עסקי, המעניקים לבעלי העסקים ייעוץ, הכוונה, תמיכה וסיוע מקצועי, להתמודדות עם מצבי משבר. 

 

כך, כמו שהתגברו על משבר הקורונה, יוכלו עסקים אלו להמשיך לפעול ולצמוח ובמקרה הצורך להתמודד גם עם אתגרים עתידיים, באם יופיעו, ביום שאחרי הקורונה.