לוגו לעסק – המדריך המלא

לכל עסק, חברה וארגון באשר הם, ישנו שם, המייצג אותם ואת פעילותם. עם זאת, השם אינו מספק לזיהוי וייצוג העסק ונדרש גם סמל ויזואלי שיקושר בעיני הצופה בו לעסק, באופן תודעתי. סמל זה הוא הלוגו. 

עסקים, חברות מסחריות, ארגונים, קבוצות ואיגודים, נהגו מאז ומעולם ליצור סימן ויזואלי אשר יסמל וייצג אותם, את פעילותם, את שירותיהם ומוצריהם, או את האג'נדה אותה משרתים. בעידן שלנו, בו בכל ענף ותחום ישנם אינספור מתחרים, חשיבותו מתעצמת ונדרש סמל אשר יבדל את העסק ממתחריו וימצב אותו באופן הנכון והטוב ביותר.

כך, התפתחה לה במרוצת השנים תורה שלמה הנוגעת לסמל החברה – הלוגו.

logo

אנחנו כאן כדי לתת את המענה לשאלות אלה ולעזור לכם ליצור את הלוגו המושלם, עם הסודות מאחורי יצירת הלוגו המנצח, שיגרמו לכם (ולעסק שלכם) להגיד לנו תודה.

גם העסק שלך צריך לוגו

הלוגו (הנקרא בעברית סמליל), הוא אלמנט גרפי שמטרתו לייצג ולסמל את העסק שלכם (כמו גם כל חברה, ארגון, מוצר ושירות אחרים) באופן ויזואלי ולהיות מזוהה עמו בתודעתם של מי שנחשפים אליו.

 

בעזרת לוגו מוצלח, תוכלו גם אתם לייצג את פעילותו של העסק שלכם, את מוצריו ושירותיו, באופן שיובן בקלות על ידי הלקוחות הקיימים וקהל היעד. לאחר בחירתו, הלוגו ייצג אתכם ועליכם לדאוג כי יופיע באופן גלוי ובולט על כל מוצריו של העסק, כמו גם על כל חומר שיווקי, פרסומי ועסקי שיופץ או יישלח לשותפים, לקוחות ולכל גוף אחר הבא בהתקשרות עם העסק.

 

הלוגו הינו אחד האלמנטים החשובים ביותר לכל עסק, קטן כגדול, בכל תחום, בעיקר בתחילת דרכו. בשלב זה נוצרת החשיפה הראשונית למותג, לערכיו ולמוצריו, נבנה הרושם הראשוני ונוצרת התדמית הראשונית בעיני הציבור הרחב. מרגע חשיפתו, ילווה הלוגו את העסק שלכם ואת תוצריו לכל אורח חייו וייצג אותו בעיני לקוחותיכם, לטוב ולרע.

 

כמו כן, הלוגו הינו בעל חשיבות רבה על עיצוב דעתם ותפיסתם של הלקוחות את המותג אליו משויך. לכן, אין להקל ראש בעיצובו ויש להשקיע את הזמן, המשאבים והתקציב הנדרשים, על מנת לוודא כי הלוגו הנבחר לעסק, אכן מייצג ומשרת אותו, אתכם ואת קהל לקוחותיכם. 

מיתוג - כך תבנו את תדמיתו של העסק

מיתוג הינו הדרך בה לקוחותיכם רואים אתכם, את מוצריכם ואת השירותים שאתם מציעים. זוהי בעצם התדמית שמתגבשת בעיניהם ואשר עליכם לדאוג שתהה מיטבית. בתהליך המיתוג, עליכם לעשות ככל יכולתכם על מנת להעביר ללקוחות את המסרים הנכונים והמתאימים, שייעצבו את הרושם שמקבלים עליכם ושייצרו בעיניהם את ההבדל ביניכם לבין מתחריכם.

 

באמצעות תהליך זה, תוכלו להעניק לעסק שלכם מאפיינים ייחודיים, אשר יהיו משויכים אליו בעיניהם של לקוחותיכם, ייצרו אצלם את האסוציאציות הנכונות ואף יהפכו את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם ללקוחות בפועל. עם מיתוג נכון, תוכלו ליצור מעין "זהות" רצויה לעסק, אשר תגרום לו להיות זכיר, מוכר ואהוד בתודעתו של הקהל. 

 

פעולה זו חיונית ביותר לעסק שלכם ומתבצעת על ידי הגדרה ועיצוב של מגוון אלמנטים הקשורים למותג ובהם: מסרים פרסומיים, תכנים מודפסים (ברושורים, כרטיסי ביקור, ניירת משרדית וכו'), תכנים דיגיטליים (אתר אינטרנט, פעילות ונוכחות ברשתות חברתיות, באנרים ופרסומים), שפה, איכות השירות, התנהגות עובדי העסק, האווירה בבית העסק, נראות העסק וכו'.

 

תהליך המיתוג הבסיסי כולל בין היתר את עיצוב המוצרים, האריזות, יצירת סלוגן לקידום המוצר וכמובן את עיצוב הלוגו, אשר יופיע על רוב התוצרים ובבית העסק ויהווה סימן היכר המבדל אותם מאלו של עסקים אחרים ומדגיש את שייכותם לעסק.

מכיוון שיש צורך להדגיש את שייכותם של תוצרי העסק לעסק עצמו, יצירת הלוגו הינה פעולה הכרחית, אשר חייבת להתבצע עוד בטרם תחילת פעילותו של העסק, על מנת שכבר מרגע יצירת המוצרים או השקת השירותים המוצעים על ידי העסק, הם יהיו מסומנים בלוגו וישויכו לעסק.

התמודדות עם מיתוג שאינו משיג את מטרותיו

האם אינכם מרוצים מהתדמית שנוצרה לעסק? האם אתם מרגישים שהמיתוג אינו משקף את העסק ופעילותו לשביעות רצונכם? 

 

לעיתים, עסקים מסוימים הפועלים לאורך תקופה מבינים כי תדמית העסק אינה מוצלחת ואינה משיגה את מטרותיה, או לחילופין סובלים ממיתוג ומתדמית שליליים. אם גם אתם נמצאים במצב כזה, ייתכן כי עליכם לבצע "מיתוג מחדש". 

 

מיתוג מחדש יכול לסייע לעסקים בעלי תדמית שלילית או מיושנת, ליצירת הרושם הרצוי בעיני קהל היעד ולעיצוב תפיסתם מחדש. פעולת המיתוג מחדש אינה פשוטה וכשמה – דורשת את ביצוע כל תהליך המיתוג בשנית, החל מיצירת הלוגו, דרך עיצוב מחדש של כלל התכנים המודפסים והדיגיטליים ועד לאימוץ כללי התנהגות ועבודה חדשים ושינוי אופן הפעילות בעסק.

 

מיתוג מחדש, באם יתבצע כראוי ובאופן מקצועי, ייעצב מחדש את הרושם על העסק, יגביר את המודעות אליו וייצור בקרב הלקוחות הקיימים ובקרב קהל היעד הפוטנציאלי תדמית חיובית, אשר תעודד בחירה בעסק, במוצריו ובשירותיו. 

 

מאפייני הלוגו המושלם

בבואכם ליצור את לוגו העסק, חשוב להבין כי לנראות הלוגו ולכל אחד ממאפייניו (צורה, צבע, גודל) ישנה משמעות והשלכות על התדמית והתפיסה הנוצרות בתודעתם של מי שנחשפים אליו. תדמית העסק, הנוצרת בעיני המתבונן בלוגו, תשפיע על תפיסתו את מוצריו ושירותיו של העסק ועשויה ליצור את ההבדל בין רצונו של הלקוח הפוטנציאלי לרכוש את מוצריו ושירותיו של העסק, לבין רצונו לפנות ולחפש את מוצרים ושירותים אלו בעסק אחד.

ללוגו כאמור מספר מאפיינים עיקריים ומשמעותיים אותם עליכם להכיר, בטרם יצירתו:

צבע

לצבעים בלוגו ישנה השפעה רבה על משיכת תשומת הלב של הצופה, על הנעתו לפעולה, על הרגשות ועל האסוציאציות המתעוררות אצלו. המוח האנושי "מתוכנת" להגיב לצבעים ולכן התפתחה תורה שלמה הנוגעת לצבע הנבחר בכל עולם העיצוב. באמצעות הצבע מועברים מסרים תת-הכרתיים שהתגובה אליהם אינה רצונית ואינה בשליטתנו. מסרים אלו גורמים לנו להגיב, מניעים אותנו לפעולה ומעצבים את תחושותינו. לכן, בבואכם לעצב ולבחור לוגו לעסק, חשוב להתייחס למשמעויות החיוביות והשליליות של הצבעים הנבחרים, בהקשר התרבותי של קהל היעד שלכם ובהתאם למאפייני העסק ופעילותו.

 

להלן מספר תכונות בולטות של כל אחד מהצבעים, העשויות לסייע לכם בבחירת צבעי הלוגו:

red

אדום – צבע חם ואינטנסיבי, קיצוני ובולט. צבע זה מקושר בעיקר לתשוקה, אהבה ותשוקה, אנרגיה, אזהרה, כוח ותוקפנות. האדום נחשב לצבע בולט ביותר המושך תשומת לב.

צהוב

צהוב – צבע הנחשב לאופטימי וחיובי, אך עם זאת, זהו צבע קשה לקליטה בעין ונראותו בעייתית מבחינה זו. לרוב הוא משולב בלוגו במידה מינימלית תוך שילוב עם צבעים אחרים. למרות שלרוב הצהוב מזוהה עם אופטימיות ושמחה, הוא מקושר גם לתכונות שליליות כדוגמת קנאה, רמאות, חולי ופחדנות.

blue

כחול – בעולם העסקים הכחול נחשב לצבע האהוד והאהוב ביותר. זהו צבע המשוייך לביטחון, אמינות, כבוד ונאמנות ולכן הוא פופולארי גם בסמלי לוגו של גופים ממשלתיים וציבוריים. הצבע מזוהה בין היתר גם עם שלום ושלווה, עם עסקיות ויציבות. 

ירוק

ירוק – הצבע הירוק הוא אחד הצבעים המאוזנים, המתקשרים בתודעה באופן אוטומטי לטבע ובהתאמה משדרים צמיחה, שגשוג ובריאות. זהו צבע מרענן ומרגיע המשויך לרוב לנושאים הנוגעים לסביבה, לבריאות, להתחדשות, לצמיחה ופוריות ולנדיבות. לכן, נוהגים להשתמש בו רבות בתחומי הבריאות והנדל"ן.

כתום

כתום – צבע המייצג התלהבות, אנרגיה וחום. זהו צבע תוסס וצעקני המושך תשומת לב. הכתום מעורר בגווניו החמים שמחת חיים ומקושר לחברתיות.

סגול

סגול – הסגול משדר בגווניו הבהירים רוך ועדינות ומקושר לרוב לתינוקות ונשים. בגווניו הכהים יותר משתייך ליוקרה ואצולה, לרוחניות ולתחום הטיפולים. לכן, נעשה בו שימוש בחדרי כושר, במרכזי ספא ובמכוני יופי. צבע זה נחשב לבעייתי ולשנוי במחלוקת ונתפס כצבע מכביד למדי.

black

שחור – משדר עוצמה, אלגנטיות, תעוזה ותחכום. זהו צבע קלאסי המתאים לשילוב עם צבעים אחרים ומוסיף להם דרמטיות. במינון נמוך הוא יביא ללוגו את תכונותיו החיוביות בעוד שבמינון גבוה הוא ייצור קונוטציות שליליות כדוגמת מחאה, אבל ודכדוך.

white

לבן – צבע המייצג טוהר וניקיון, תום ושלווה, חגיגיות ורעננות. בלוגו יש לשלב אותו במינון נמוך עם יתר הצבעים הרלוונטיים לעסק ולתחום פעילותו.

לצבעי הלוגו כאמור ישנו כוח רב ועל כן יש להיעזר בעת יצירתו באנשי מקצוע מתחום העיצוב, המכירים את תכונותיהם ואת אופן שילובם הראוי ליצירת הלוגו מתאים לעסק.

צורות וסמלים מוכרים

הלוגו מורכב לעיתים משילוב בין צורות, סמלים, אותיות, מספרים וסימנים מוסכמים. כאשר בוחרים לשלב בלוגו סמלים או סימנים מוכרים, יש לשים לב לקונוטציות אותן הם מעוררים. לכל סמל מוכר ישנן תכונות המשויכות אליו והיוצרות בקרב המתבונן בו תחושות ורגשות. לכן, בטרם הבחירה בשילובו של סימן מוסכם (כדוגמת כף יד, מגן דוד וכו'), יש לבחון אם הקונוטציות של אותו סימן אכן מתאימות לעסק, למותג, למוצרים ולשירותים אותם הוא מיועד לייצג.

עומס בפרטים

לוגו חייב להיות קליט, זכיר ומובן. ריבוי פרטים ואלמנטים בלוגו במטרה לנסות ולהעביר שפע של מסרים ולעורר שלל תחושות ורגשות דינו כ -"תפסת מרובה – לא תפסת". בעת בניית הלוגו יש להימנע מיצירת עומס בפרטים ולדאוג להעביר באמצעותו אך ורק את המסר העיקרי.

too much details

"תג ליין"

זוהי שורת המסר המתווספת לעיתים ללוגו העסק. השימוש בשורה זו נועד להשלים את המסר של הלוגו ולרוב נרמז בה על פעילות העסק או לחלופין נכללת בה הבטחה כללית הנוגעת לפעילות העסק, מוצריו או שירותיו. יש להקפיד ששורה זו תהיה עניינית וקצרה ביותר.

 

בחלוף הזמן ולאחר שהלוגו מוכר ונצרב בתודעת הלקוחות, מורידים לעיתים את שורה זו ונשארים עם סמל הלוגו בלבד.

 

על מנת ליצור את הלוגו המושלם, המתאים לעסק ומייצג את פעילותו ותוצריו, יש להכיר את מאפייני הלוגו ולהבין את השלכותיהם של כל אחד ממאפייניו על הלקוחות. לכן, מומלץ מאד להיעזר בשירותיהם של מעצבים גרפיים מומחים, המכירים את כלל החוקים, המוסכמות והדרישות הנחוצות להתאמת הלוגו לעסק וליצירת הלוגו המנצח.

כך תיצרו את הלוגו המושלם לעסק

על מנת ליצור את הלוגו המושלם עבור העסק, שייצג אותו ואת פעילותו באופן הטוב ביותר, חשוב לעשות הכנה ועבודה מקדימה. בטרם הפניה לבעל המקצוע המיועד להכין את הלוגו (או הכנתו באופן עצמאי) יש להגדיר את מאפייני הלוגו הרצויים ואת מטרותיו, את המסר שברצונכם להעביר באמצעותו, את המחשבות והתחושות שברצונכם לעורר בקרב הצופים בלוגו ואת מכלול ערכי המותג שהלוגו אמור לייצג. את כל אלו יש לרכז ב"בריף" (תקציר), אשר ינחה ויכוון את יוצר הלוגו, בדרך לעיצוב הלוגו המושלם.

שימו לב – הלוגו אינו מסוגל וגם לא מיועד לייצג ולתאר את התמונה המלאה של פעילותו ועיסוקיו של העסק וזהו גם לא תפקידו. עליו להעביר מסר קל, פשוט וקליט שיסביר את פעילותו של העסק וכמאמר המשפט הידוע: "The strongest logos tell simple stories".

לאחר שהוגדרו הלוגו ומטרותיו ובבואכם לפנות ליצירתו, חשוב להבין כי נדרשים כישורים, ניסיון, יצירתיות וידע מקדים, על מנת להצליח ליצור את הלוגו המתאים ביותר לייצגו של העסק. כל אלו, הם נחלתם של מעצבים גרפיים, המתמחים ביצירת לוגו ומציעים ללקוחותיהם ליהנות ממבחר יתרונות ובהם שניים חשובים ביותר:

 

יצירתיות – הניסיון של המעצבים הגרפיים והידע שנרכש במהלך לימודיהם, מאפשרים להם להיות יצירתיים ביותר וליצור עבורכם את הלוגו באמצעות כישוריהם וכשרונם ובהתאם לבריף שכתבתם. 

הבנת הלקוח וצרכיו – מעצבים גרפיים המנוסים בעבודה עם לקוחות מתחומים שונים, יודעים להבין מה נדרש מבחינת הלקוח וכיצד ליצור עבורו לוגו לשביעות רצונו, אשר ייצג את העסק ופעילותו באופן הטוב והנכון ביותר.

עבודה עם תוכנות גרפיות – לשם יצירתו של לוגו באיכות מיטבית, אשר תתאים לשימוש עתידי בכל מדיה או פלטפורמה, יש צורך בהכרת תוכנות, כלים ועזרים גרפיים. מעצבים גרפיים מקצועיים בקיאים בתוכנות הגרפיות ובכלים המוצעים בהן ולכן יכולים לספק תוצר איכותי, לשביעות רצון העסק.

 

עם זאת, ניתן ליצור לוגו גם באופן עצמאי, אך חשוב לשקול זאת בכובד ראש ולבחון את יתרונותיהם וחסרונותיהם של כלל פתרונות העיצוב הזמינים כיום:

יצירת הלוגו באופן עצמאי

כיום ישנן מספר תוכנות ופלטפורמות המאפשרות למשתמש בהן לבנות לוגו, ללא כל צורך בהבנה או ידע קודמים. כמו כן, חלקן אף מציעות תבניות לוגו מוכנות, באמצעותן תוכלו גם אתם לבנות את הלוגו הרצוי לכם. על מנת לעשות זאת, ניתן פשוט להיכנס לאתרים המציעים את כלי עיצוב הלוגו ולהתחיל ליצור את הלוגו עבור העסק. 

 

בין התוכנות והמערכות המציעות לאפשר לכם לבנות לוגו בעצמכם או עושות זאת עבורכם בהתאם למאפיינים והעדפות שתקבעו, ישנן חינמיות וישנן כאלה אשר השימוש בהן נעשה בתשלום, התלוי בתכונות הנדרשות על ידי המשתמש (כמות השינויים הנדרשים, סוג ואיכות קובץ הלוגו לאחר יצירתו, תמיכה אנושית, הנפשת הלוגו וכו'). את התוכנות השונות ניתן למצוא בקלות, בחיפוש חופשי באינטרנט.

 

בין התוכנות המקוונות המציעות לבנות עבורכם לוגו בתשלום, תוכלו לדוגמא למצוא את SMASHINLOGO, המעצבת עבורכם לוגו באופן אוטומטי, בהתאם להגדרת מאפיינים והעדפות שתקבעו. באתר שלושה מסלולי עיצוב לוגו הנעים בין 59$ ל- 99$. כך, יציעו לכם גם אתרים נוספים לעצב עבורכם לוגו בהתאמה אישית, במחירים סבירים, עד שתיצרו את הלוגו המושלם מבחינתכם.

 

אם ברצונכם להיעזר בתוכנות חינמיות, תוכלו להשתמש באחת מהתוכנות הבאות:  Tailor Brands, Wix Logo Maker, Canva Logo Maker, Looka, Logaster ו – Squareapace Logo Maker. עם זאת, לשימוש בתוכנות החינמיות ישנם חסרונות הבאים לידי ביטוי בכך שחלקן מאפשרות התנסות מוגבלת, מציעות את הורדת הלוגו על רקע שאינו שקוף או בסוגי קבצים וגדלים מוגבלים, מגבילות את השימוש לתבניות לוגו מסוימות, מיועדות לאנשים בעלי רקע וידע בעיצוב ועוד מגוון מגבלות הניתנות לביטול בתוספת תשלום.

 

אם תבחרו להוסיף תשלום סמלי (המסתכם לרוב בעשרות בודדות של שקלים), תוכלו ליהנות בתוכנות אלה משימוש בחבילת תוספים, תבניות, גופנים ואייקונים נוספים, מניסיונות עיצוב חוזרים ומהורדת הלוגו שנוצר במגוון סוגי קבצים.

חשוב לזכור שאם בחרתם ליצור את לוגו העסק שלכם בעצמכם, הלוגו שתייצרו אמנם יענה לטעמכם אך לא בהכרח יתאים לעסק, לפעילותו וללקוחותיו.

מעצב גרפי עצמאי

 ישנם מעצבים גרפיים רבים הפועלים באופן עצמאי ואשר ישמחו לבנות עבורכם את הלוגו הבא של העסק שלכם. עם זאת ובטרם הבחירה במעצב, יש לבחון את מידת התאמתו לבניית הלוגו: בקשו להתרשם מעיצובים ומפרויקטים קודמים שביצע, וודאו כי אכן הינו בעל הידע והכישורים הנדרשים בתחום, בדקו והגדירו מראש את השכר עבור התוצרים (קבוע או שעתי). 

 

אחד היתרונות של מעצב גרפי על התוכנות ליצירת לוגו, הוא בחוות דעתו המקצועית. מכיוון שלא תמיד הטעם העיצובי שלכם יוביל אתכם להחלטה הנכונה בבחירת הלוגו באופן עצמאי, נדרשת חוות דעת של בעל מקצוע אשר יודע להתאים לעסק את הלוגו שאכן ייצור לו את התדמית הנכונה בעייני הלקוחות, במקביל לעמידה בדרשותיכם ובטעמכם. 

חברה

חברות המציעות שירותי עיצוב לוגו יאפשרו לכם ליהנות מהניסיון הרב ומהמקצועיות המצטברים של הצוות, הכולל לרוב מעצבים גרפיים, מומחים מתחומי השיווק והפרסום, יועצים אסטרטגיים ועוד. עם זאת, ערך מוסף זה של צוות מנוסה ואיכותי יבוא לידי ביטוי גם במחיר. לכן, מומלץ להשוות מחירים ולבקש הצעות ממספר חברות, במקביל לבחינת פרויקטים קודמים שבוצעו על ידי צוות המעצבים הגרפיים של אותה חברה.

 

בחרו את האפשרות המועדפת עליכם והקפידו לוודא מראש כי יוצר הלוגו אכן מוכשר לביצוע משימה זו.

מחיר

מחירי הלוגו יכולים לנוע בטווח שבין 20 ₪ ל – 3000 ₪ ואף יותר ומושפעים ממספר קריטריונים: בעוד לוגו המוצע בפלטפורמות ליצירת לוגו ובמאגרים מתומחר בעשרות שקלים, מחירו של לוגו המעוצב על ידי מעצבים גרפיים או חברות יהיה יקר יותר באופן משמעותי. המחיר מושפע מכמות שעות העבודה הנדרשות ליצירת הלוגו (כולל תיקונים והכנת מספר סקיצות), ממעמדו של המעצב והערכתו העצמית (וותיק ובעל ניסיון או מעצב בתחילת דרכו), מבחירה בתמחור על פי שעות עבודה או מתן מחיר "פיקס" ומעלויות העבודה של הצוות המעורב ביצירתו של הלוגו (כשמדובר בחברה).

לסיכום

הלוגו הינו הסמל המייצג את העסק ופעילותו בעיני הלקוחות ויצירתו באופן מקצועי ואחראי, תוך תכנון מקדים והשקעת חשיבה, הינה הכרחית לכל עסק. בין אם מדובר בעסק קטן ובין אם בחברות ענק, הלוגו חיוני ביותר עבור מיתוג העסק, לצורך בידולו מעסקים אחרים בסביבה התחרותית ולשם מיצובו בעיני הקהל הרחב – צרכנים, לקוחות פוטנציאליים, ספקים, מתחרים ושותפים.

 

על מנת ליצור את הלוגו המושלם עבור העסק שלכם, מומלץ ביותר להיעזר באנשי מקצוע מומחים ומנוסים. בנוסף, חשוב לגבש את הרעיון הכללי אותו ברצונכם לייצג בלוגו במעוד מועד ולהציג בפני המעצבים הגרפיים המיועדים את רעיון ומאפיינים אלו.

 

במהלך יצירתו של הלוגו, הקפידו לבחון את הצורות, הצבעים, הסמלים, הפונטים והגודל של הלוגו ולוודא שמתאימים לייצוג העסק, מוצריו ושירותיו ושעומדים בכלל ההגדרות והקריטריונים שנקבעו בבריף.

 

לאחר סיום עיצובו, וודאו כי הוא עונה לדרישותיכם ומשדר את מה שנדרש, מעורר את התחושות ויוצר את הקונוטציות הנכונות. כמו כן בדקו שנעשה שימוש בצבעים המעבירים את המסר הנכון, שהטקסט המשולב בו קריא וברור, שהעיצוב פשוט ונקי ושהלוגו נתפס בעיניכם כזכיר וקליט. 

זכרו - מרגע בחירתכם בלוגו ותחילת הפצתו, זהו הסמל שייצג אתכם ואת פעילותכם, כך שעליכם להיות שלמים בהחלטתכם לאמצו ומרוצים במאת האחוזים מהשימוש בו כסמל המייצג את העסק.