אתר וורדפרס – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם (או לא ידעתם את מי) לשאול

נמרוד רייזנר

נמרוד רייזנר

מנכ"ל Expert מומחה לעסקים קטנים

המושג וורדפרס שנכנס לחיינו לפני שני עשורים, הפך למוכר מאד במיוחד בעשור האחרון, בהקשר של בניית אתרים. עם זאת, נראה שמשמעותו מעורפלת עבור רבים, אשר אינם מבינים מהו בדיוק אתר וורדפרס, כיצד בונים אותו ומהי משמעות ההקמה והשימוש באתר מסוג זה. לכן, ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ והרלוונטי, למי שמעוניינים בהקמת אתר וורדפרס ולמי שרק מעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בתחום.

בעידן האינטרנט אשר החל לפרוח בתחילת שנות האלפיים, הגיעה המהפכה אשר הנגישה את היכולת לנהל אתר אינטרנט באופן עצמאי, ללא כל צורך בתלות בחברה או במפתח אתרים. מהפכה זו התרחבה והתעצמה במרוצת השנים, עד אשר אפשרה לכל מי שמעוניינים בכך להקים ולנהל באופן עצמאי אתר אינטרנט, בכל רגע נתון, בעלויות נמוכות, ללא כל צורך בידע טכנולוגי או ניסיון קודם ותוך מתן היכולת להיעזר בכל איש מקצוע מהתחום, ללא כל שיעבוד למקים האתר. אחד הכלים החלוציים שהביאו את מהפכה זו הוא מערכת וורדפרס.

ריכזנו עבורכם את כל מה שעליכם לדעת בכדי להצטרף אל מיליוני בעלי האתרים ברחבי העולם המשתמשים בוורדפרס ונהנים משלל יכולותיה ויתרונותיה.

מאפייני פלטפורמת וורדפרס

פלטפורמת וורדפרס משמשת כמערכת ניהול תוכן, המאפשרת יצירת תוכן ועריכתו באמצעות כלים מובנים. המערכת תומכת בריבוי שפות וכלל הפונקציות והכלים בה הותאמו הן לשפות הנכתבות משמאל לימין והן לאלו הנכתבות מימין לשמאל ותומכים בשפות אלה גם בפן העיצובי.

 

הכלים והמאפיינים הבסיסיים של וורדפרס מיועדים ליצירת ועריכת עמודים סטטיים ובלוגים באמצעות תבניות מוכנות, הניתנות להתקנה פשוטה ומהירה לשם שילובן באתר. כמו כן, מאפשרים את עיצובם, עריכתם ושדרוגם של העמודים בהתאמה אישית ובאמצעות מבחר תוספים מגוונים המוצעים למשתמש.

 

בניית האתרים ועריכתם מתבצעות באופן אינטואיטיבי על ידי בחירת כלי העריכה הנדרשים מהרשימה המוצגת בפני המשתמש או גרירת התוספים הרצויים (וידג'יטים) המשולבים במערכת ומוצגים בתפריט. כמו כן, כלל הרכיבים המתווספים לאתר ניתנים גם הם להזזה, שינוי וסידור פשוטים, בהתאם לבחירת המשתמש. אלו, מהווים תחליף פשוט וידידותי לתכנות ומאפשרים בניית אתר ועריכת תוכן ללא כל צורך בידע של שפות תכנות וביכולות טכנולוגיות מתקדמות.  

 

עבור מתכנתים ובעלי ידע והבנה של שפות התכנות HTML ו – PHP, מאפשרת המערכת להרחיב את היכולות הבסיסיות ולבצע התאמות אישיות נוספות, שיפורים ופיתוחים, על התבניות המובנות.

בנוסף, על מנת לספק למשתמשי המערכת אתרים איכותיים, הותאמה וורדפרס גם לאחת הדרישות החשובות ביותר של אתרים בימינו – ידידותיות למנועי חיפוש. המערכת נחשבת ליעילה בהתאמתה לפעילות קידום אתרים ככלל ולסטנדרטים של מנועי החיפוש בפרט ומאפשרת לבעלי האתרים ולמקדמי אתרים לבצע את כלל פעולות הקידום הנדרשות.

אז למה וורדפרס? כי עם כל כך הרבה יתרונות, למה לא?

בעולם בו הנוכחות באינטרנט חיונית עבור כל עסק והצורך ביצירת אתר אטרקטיבי המעודכן באופן שוטף לטובת הגולשים הכרחי, מחוייב כל עסק בניהול אתר המשרת את צרכיו ואת צרכי לקוחותיו בקלות, בפשטות ולא פחות חשוב מכך – בזול.

 

לכן, בחירת החברה, בעל המקצוע או המערכת עימם יבנה וינוהל האתר הינה בעלת חשיבות רבה ביותר והשלכות משמעותיות על פעילותו המקוונת של העסק ועל השגת המטרות שנקבעו לפעילות זו.

 

מפתחי מערכת התוכן וורדפרס מכירים בכך ולכן דאגו לפתח פלטפורמה אשר תעניק לכל המעוניין בבניית אתר את מקסימום היתרונות הן עבור בעל העסק, הן עבור מנהל האתר והן עבור הגולשים:

 

מערכת חופשית

 וורדפרס מופצת באופן חופשי (רישיון GPL – רישיון לתוכנה חופשית), ובכך מאפשרת לכל המעוניין להשתמש בה, לעשות זאת בחופשיות ובכל עת.

פשטות ואינטואיטיביות

 החל מההתקנה הפשוטה האורכת דקות ספורות, דרך בניית ועיצוב האתר באופן עצמאי ועד להתאמת האתר באופן אישי ושדרוג הפונקציות הקיימות בעזרת כל מתכנת שתבחרו, מערכת וורד פרס הינה פשוטה לתפעול, אינטואיטיבית וידידותית למשתמש.

 

כך, יכול כל המעוניין בהקמת אתר להתחיל בבנייתו באופן עצמאי, גם ללא כל צורך בידע טכני בבניית אתרים.

יכולות וגמישות

וורד פרס מציעה למשתמשיה מבחר עצום של כלים, תוספות והרחבות, המיועדים לאפשר לבעל האתר לבנות את אתרו בגמישות רבה ועל פי טעמו ולהוסיף לאתר שלל כלים ופונקציות הן לשימושו והן עבור הגולש, לטובת יצירת אתר המתאים באופן האופטימלי לכל מטרה.

 

כמו כן, כחלק מהיותה של מערכת וורדפרס קוד פתוח, יכולים בעלי הידע המתאים בתכנות ובניית אתרים, גם לבצע התאמות אישיות לצרכיהם בכלים ובפונקציות השונות, על ידי שינוי הקוד הקיים. התאמות אלה יכולות לכלול שינוי הגדרות, ביצוע הרחבות והוספת מאפיינים מגוונים, כמעט ככל העולה על רוחם.

עיצוב בהתאמה אישית

אחד המאפיינים החשובים ביותר לכל אתר, בין אם מדובר באתר תדמית פרטי ובין אם באתר המשרת חברות וארגוני ענק, הינו הבידול בנראות, לרוב על פי מאפייני המותג. וורדפרס מציעה מגוון רחב של תבניות וכלי עיצוב, המאפשרים חופשיות מלאה בעיצובו של האתר וביצירת נראות על פי טעמו של בעל האתר ובהתאם לצרכיו, מאפייניו ותחום פעילותו של העסק.

קידום אתרים

בעידן בו הנוכחות ברשת הינה הבסיס לפעילותו של כל עסק שכן "אם אתה לא שם – אתה לא קיים", ישנה תחרות עצומה על כל גולש המהווה לקוח פוטנציאלי. תחרות זו באה לידי ביטוי בפעילות קידום האתרים המשמשת להבלטת האתר בעיני קהל היעד שלו ובדחיפתו מעלה ככל הניתן בתוצאות החיפוש המוצגות בפניו בעת השימוש במנועי החיפוש.

לכן, אחד המאפיינים החשובים ביותר של אתר בימינו הינו עצם התאמתו לפעילות קידום אתרים והיותו "ידידותי" למנועי החיפוש, על פי העקרונות והפרמטרים הידועים. מפתחי וורדפרס, המכירים בחשיבות פעילות הקידום, העניקו למערכת יכולות אופטימיזציה לפעילות ה SEO (Search Engine Optimization), על מנת לסייע בקידומם של האתרים הנבנים ומנוהלים באמצעות המערכת.

 

אופטימיזציית אתרי וורדפרס באה לידי ביטוי בשלושה רבדים עיקריים: 

  1. היררכיית מבנה האתר. האתרים בנויים ביסודם באופן המאפשר לגוגל לסרוק אותם בקלות, כך שנתפסים מבחינתו כידידותיים, זוכים לניקוד גבוה מבחינתו בקריטריון זה וחשוב לא פחות – חוסכים לבעל האתר ולמקדם האתר את כאב הראש הכרוך באופטימיזציית המבנה.
  2. טעינה מהירה – קוד האתרים הבנויים בוורדפרס יעיל ביותר ולכן גם קל יחסית ומאפשר טעינה מהירה. עובדה זו מעניקה גם היא ניקוד זכות מבחינת מנוע החיפוש.
  3. תוסף Yoast לקידום אתרים – זהו התוסף האידיאלי והמוכר ביותר של וורדפרס המשמש לקידום אתרים והחוסך למקדם האתרים עבודה שחורה רבה. התוסף אמנם אינו מחליף את הצורך בחשיבה אנושית הנוגעת לקידום האתר בהתאם לפעילות העסק והסביבה התחרותית, אך משמש ככלי עזר יעיל ומתקדם.

התאמה לשפות

כחלק מפיתוחה ושכלולה של המערכת ותפוצתה ברחבי העולם, הורחבה התמיכה בה והממשק לשפות רבות ובהן גם עברית. באופן זה, ניתן לבנות אתרים ולעדכן בהם תכנים כמעט בכל שפה, בין אם נכתבת משמאל לימין ובין אם מימין לשמאל (לרבות עברית). כלל הגרסאות מקבלות את העדכונים השוטפים המתבצעים מעת לעת במערכת.

אין תלות במפתח

 וורדפרס הינה מערכת קוד פתוח וככזאת, מאפשרת לכל משתמשיה לשפר את קוד המקור, ליצור תוספות ולבצע הרחבות עליו, באמצעות הקוד הבסיסי של המערכת (Codex). כך, נוצרת בעצם אחידות בין כל אתרי האינטרנט המוקמים באמצעות וורדפרס, המעניקה לבעלי האתרים את היכולת להיעזר בכל בונה אתרים או מתכנת המכיר את שפת התכנות.

יתרון חשוב זה מבטל כל תלות שהייתה קיימת בעבר במתכנתים, אשר נהגו בחלקם להחזיק את בעלי האתר אותו הקימו כשבויים ולכפות עליהם את המשך העסקתם לטובת תחזוקת האתר. כעת, יכולים בעלי אתרים שהוקמו באמצעות וורדפרס לנטוש בכל רגע נתון את בונה האתר ולהחליפו בכל בונה אתרים או מתכנת אחרים המכירים את המערכת. זאת, בנוסף ליכולתם לתפעל את האתר בעצמם גם ללא עזרה של איש מקצוע.

אז נכון, ישנן עוד מערכות חינמיות ומוכרות לבניית אתרים, אך אם נשקלל את כלל המאפיינים והיתרונות , וורדפרס הינה אכן בחירה מצויינת. 

בהשוואה ל – Wix לשם הדוגמא, וורדפרס מותאמת גם לבניית אתרים גדולים (אם כי לשם כך ייתכן שתידרשו לידע טכני) והינה חזקה ומתקדמת יותר מבחינת יכולותיה וכליה. כמו כן, על אף שבניגוד ל-WIX, בוורדפרס תידרשו לדאוג לשטח אחסון ולא תיהנו מתמיכה טכנית חופשית, אלו מתגמדים לעומת היתרונות החשובים יותר של המערכת, המתעלים על אלו של יריבתה WIX: אופטימיזציית האתר (החשובה כל כך לפעילות ה SEO), ההתאמה למגוון רחב ביותר של אתרים קטנים כגדולים (ובמיוחד לבלוגים) ובעיקר – מבחר האפליקציות, הכלים והתוספים המאפשרים ליצור אתר בהתאמה מושלמת לצרכיכם ולצרכי קהל היעד שלכם.

אז איך מתחילים?

הקמת אתר מצריכה מספר פעולות בסיסיות, אשר גם אם נשמעות מורכבות הן פשוטות למדי וניתנות לביצוע על ידי כל אדם, גם ללא כל רקע טכנולוגי.

 

ראשית, יש לרכוש דומיין ושטח אחסון. האתר שייבנה יוקם על שטח האחסון הנרכש ובשם הדומיין שנבחר ושיוחס לו.

 

כעת, יש להתקין את וורדפרס על שרת האחסון בו בחרתם, כך שתוכלו לבנות בו את האתר בפועל. ההתקנה פשוטה ביותר ומתאפשרת דרך שטח הניהול של האחסון שנרכש, כחלק מהשירותים המוצעים בו. לאחר סיומה של ההתקנה, תוכלו להיכנס לממשק הניהול של וורדפרס ולהתחיל להגדיר את הגדרות הבסיס של האתר.

 

לאחר סיום ההגדרות, תוכלו פשוט לצאת לדרך ולהתחיל בעיצוב מבנה האתר על פי רצונכם: שימוש בתבניות מובנות, הורדת תבנית רצויה ועריכתה, או יצירת תבנית ובניית האתר באופן עצמאי באמצעות תכנות ושימוש בשפות HTML, JAVA ו – PHP.

 

לאחר סיומה של פעילות העיצוב תוכלו לבחור בתוספים ("פלאגינים") הרלוונטיים המשמשים ככלים, עזרים ופונקציות מגוונות שיהיו פעילים באתרכם.

 

כעת, כשמבנה אתרכם, העיצוב והתוספים הרצויים מוכנים, אתם מוזמנים להעלות (לייבא) את כל הדאטה הרלוונטית לתבניות (סרטונים, תמונות, סליידרים וכו'), לעדכן באתר את כל התכנים הכתובים, לוודא שאכן האתר כולל את כל הנדרש לפעילותו ולהשגת מטרותיו. הכל תקין מבחינתכם? זהו, אתם יכולים לצאת לדרך ולהעלות את האתר לאוויר!

לסיכום

ההתפתחות הטכנולוגית של ימינו, התחרות הרבה ברחבי הרשת, הביקוש הרב לאתרי אינטרנט והצורך של כל עסק ליצור את האתר האטרקטיבי, הפרודוקטיבי, הפשוט והקל ביותר להקמה ותפעול, יצרו את אחד הפתרונות האידיאליים הקיימים כיום לבניית אתר – וורדפרס.

 

מערכת ניהול התכנים, המופצת באופן חופשי (תחת הרישיון הציבורי הכללי של GNU) משמשת במהותה להקמת, עריכת וניהול אתרי אינטרנט, קטנים וגדולים כאחד. המערכת ידידותית ביותר למשתמש, מציעה התאמה אישית של מבנה ותכני האתר לכל מטרה וכוללת מערכת רחבה של תבניות ותוספים המסייעים בכך.

 

כיום, זוהי מערכת ניהול התוכן הפופולארית ביותר ברשת, כאשר יותר מ – 40% מהאתרים בעולם פועלים באמצעותה. לשם ההשוואה – במערכות דרופל וג'ומלה (מערכות חינמיות מוכרות אחרות) משתמשים כ – 3%-2% מהאתרים בלבד.

 

אז אם גם אתם מעוניינים באתר אינטרנט, בין אם זהו אתרכם הראשון ובין אם תרצו לחדש, לשנות או לשדרג אתר קיים, אין ספק שמערכת וורדפרס יכולה להיות זו שתסייע לכם להקים את האתר המושלם עבורכם ולא פחות חשוב – עבור גולשכם.