קבלו הצעת מחיר מהירה

אנא מלאו את הפרטים ונשלח אליכם את הצעת המחיר

תודה! ההצעה בדרך אליכם

רכישת דומיין – המדריך השלם

נמרוד רייזנר

נמרוד רייזנר

מנכ"ל Expert מומחה לעסקים קטנים

בחירת דומיין לעסק שלכם הוא אחד הדברים החשובים להמשך הפעילות באתר האינטרנט. הדומיין מבדל אתכם ושומר עליכם מבחינה משפטית ומייצג את המותג שבניתם. איך רוכשים דומיין? מה כדאי לדעת על רכישת דומיין? כל המידע החשוב בכתבה הבאה

מה זה דומיין?

דומיין, או כפי שמכונה בעברית "שם מתחם" (או לעיתים "שם תחום"), הוא השם הניתן לאתר אינטרנט והייחודי אך ורק לו. לכתובתם של אתרי האינטרנט מבנה אחיד המורכב ממספר חלקים. החלק הראשון, ה-WWW (World Wide Web), החלק השני הינו הדומיין ולאחריו באים סימול שם המגזר (co – המגזר המסחרי במדינה, ac – אקדמיה, gov – גופי ממשלה וכו') וסימול המדינה בה נרשם שם התחום (il – ישראל, uk – בריטניה וכו').

 

בבואנו לרכוש דומיין ישנם מספר קריטריונים עליהם יש לשים דגש:

רכישת דומיין

בחירת שם הדומיין

  • חשיבות שם המתחם – לשם הדומיין חשיבות רבה עבור בעלי האתר, שכן זהו השם המייצג את העסק באינטרנט ומשמש כשם הייחודי שלו ברחבי הרשת. לרוב, משתמשים עסקים בשם העסק כשם הדומיין עבור אתריהם, אך ישנם רבים הבוחרים בשמות אחרים הקליטים יותר או לחלופין בשמות המייצגים את מהות העסק, השירות או המוצר אותו מציע, גם אם שם זה שונה משם העסק.

 

שם הדומיין צריך לשרת את המיתוג של העסק, את האופן בו בעלי העסק מעוניינים להציגו וחשוב מכל – להתאים לקהל היעד. לעיתים קרובות, השם הנבחר לדומיין מושפע משיקולי SEO (קידום אתרים במנועי החיפוש), על מנת שהאתר יימצא מתאים על ידי מנועי החיפוש בחיפושים הנעשים על ידי מתעניינים פוטנציאליים בעסק.

 

את בדיקת הזמינות של שם הדומיין הרצוי ניתן לבצע באתרים הייעודיים לרכישת דומיין. לחילופין, ניתן לבצע בדיקה עצמאית באמצעות כלי ה-Whois – כלי חינמי הזמין גם באתר איגוד האינטרנט הישראלי ומאפשר לראות האם הדומיין זמין ומי הם בעליו במידה וכבר תפוס.

 

  • רלוונטיות – על שם הדומיין להיות רלוונטי לתוכן האתר, למהות העסק ולשירותים או המוצרים המוצעים בו. לרלוונטיות השם תפקיד חשוב הן מבחינה תדמיתית עבור העסק, שכן זהו השם המזהה שלו ברשת והן מבחינת קידום האתר והופעתו בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש, מה שבסופו של דבר משפיע על פוטנציאל החשיפה לקהל הרלוונטי.

 

  • היסטוריית הדומיין – שמות הדומיין נרכשים לתקופה ובסיומה בעל הדומיין יכול לוותר עליו ובכך לאפשר לאחרים לרכוש אותו. רבים אינם מייחסים חשיבות לעובדה שייתכן והדומיין אותו רוצים לרכוש היה שייך בעבר לבעלים אחרים ושימש אותם לעסק השונה במהותו מהייעוד המתוכנן לו כעת. בעולם קידום האתרים, ידוע כי חוזק האתר (ה"Juice" שלו – בשפת מקדמי האתרים) מושפע מוותק הדומיין, השימוש שנעשה בו והקישורים שמפנים אליו.

 

רכישת דומיין עם היסטוריה חיובית עשויה להשפיע על האתר החדש ולסייע לפעולות הקידום ולקצר את תהליך הקידום. באותה מידה דומיין עם היסטוריה שלילית מבחינת התוכן והקישורים עלול להזיק מאד לאתר החדש אותו ישמש. ישנם כלים רבים המשמשים לבדיקת היסטוריית דומיין וחלקם אף ניתנים לשימוש חינמי, כדוגמת הכלי wayback machine.

למה צריך דומיין?

הדומיין נועד למתג את האתר, זהו שם המתחם שבו פועל אתר האינטרנט והוא למעשה הזהות הוירטואלית של העסק. כל דומיין הוא ייחודי ורשום על שם חברה בודדת, גם אם מדובר בבלוג, אתר תדמיתי או אתר סחר אלקטרוני ולכן בחירת השם היא חשובה!

רכישת דומיין

לאחר בחירת שם הדומיין הרצוי וזמינותו, מומלץ לרכוש אותו באמצעות הרשמים המוסמכים. אלו הם גופים מורשים ומסמכים על ידי איגוד האינטרנט לרישום דומיינים. תהליך הרכישה כולל את בחירת הדומיין, רישום פרטי הרוכש ובחירת תקופת הבעלות הרצויה. לאחר ביצוע הרכישה יש לוודא שאכן הדומיין נרשם על שמכם בבדיקה פשוטה באמצעות הכלי Whois.

 

לקראת סיומה של תקופת הבעלות על הדומיין, תינתן האפשרות להאריך את הבעלות של שם המתחם ותזכורת תישלח אליכם על ידי הרשם. עם זאת, מומלץ גם לבצע מעקב עצמאי ולדאוג לתזכורת לקראת מועד סיום הבעלות. זכרו שבמידה ולא תחדשו את הבעלות והזכות לרכישת הדומיין תנוצל על ידי מישהו אחר, ייתכן ולא תוכלו עוד להחזירו אליכם.

בבואכם לרכוש דומיין לאתרכם, עליכם להקדיש זמן ומחשבה הן לבחירת השם ולסיומת הרצויה והן לתהליך הרישום ולחברה באמצעותה מתבצע הרישום. זכרו, הדומיין הינו השם המזהה של העסק ברשת וחשיבותו רבה – נא להתייחס אליו בהתאם

כמה זה עולה?

מחיר הדומיין מושפע מהסיומת הרצויה (il, com,net וכו'), אך פערים משמעותיים במחיר נוצרים בהתאם למילות המפתח הכלולות בשם הדומיין הרצוי. שמות הכוללים ביטויים מבוקשים יוצעו למכירה בעלויות גבוהות מאד.

 

בעוד שמחירי דומייינים עם שמות שאינם נחשבים כמבוקשים נעים בממוצע בטווח שבין 60-90 ₪ (תלוי בסיומת) לשנה, מחירי דומיינים עם שמות הכוללים ביטויים מבוקשים יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים.

 

לכן, בבואכם לרכוש את הדומיין, יש לוודא כי העלות אכן מצדיקה את המטרה ולבחור בדומיין התואם את צרכיכם גם מבחינת התועלת אך גם מבחינת העלות.