קבלו הצעת מחיר מהירה

אנא מלאו את הפרטים ונשלח אליכם את הצעת המחיר

תודה! ההצעה בדרך אליכם

ייעוץ ארגוני – יועצים מומלצים מעודכן 2024

לפעמים חייבים יועץ ארגוני חיצוני שיוכל לתת ייעוץ ארגוני מקיף לעסק שלכם. בין אם מדובר על צמיחה משמעותית או בעיות בהתנהלות העובדים, בין אם אתם כמנהלים מרגישים שחייבים ייעוץ חיצוני או זה צורך שמגיע מהעובדים - ריכזנו עבורכם יועצים ארגוניים מומלצים ומובילים שיאפשרו לכם להתקדם לשלב הבא.

קרא עוד

ייעוץ ופיתוח ארגוני הינו תחום אשר התפתח יחד עם התפתחותם של מפעלים בעלי מורכבות מבנית ובהמשך גם בקרב עסקים, חברות וארגונים בעלי חטיבות, מחלקות מרובות וכמות עובדים רבה.

 

על מנת להשתלט כראוי על כמות העובדים העצומה, נדרשה יכולת ארגון אנשים (מנהלים ועובדים כאחד), כמו גם יכולת לניהול המכונות והתהליכים. דרישה זו בהשתלטות על הנעשה בארגון ובהתמודדות עם גודלו של הארגון ומשאביו עלתה מתוך הצורך להימנע מכאוס ומתוך שאיפה לשמירה על תפקוד מסודר ויעיל של הארגון בכלל ושל כלל חלקיו ומשאביו.

 

מטרתו העיקרית של הייעוץ הארגוני בימינו הינה סיוע והכוונה להנהלת הארגון בהבאתו להשגת תוצאות אופטימליות, ביעילות מקסימלית ובאמצעות ניהול והפעלה נכונים הן של המנהלים והן של העובדים, בעתות של צמיחה, שינוי או משבר. במהלך תהליך הייעוץ ויישומו יינתן ייעוץ למנהלים הבכירים של הארגון ויסופקו כלים והכוונה להפיכתו לגמיש ומסתגל, לבעל יכולת התמודדות עם משברים ומצבים בלתי צפויים ומתן תגובה מהירה למצבים אלו ולשינויים פנימיים וסביבתיים וכמו כן לבעל יכולת התאוששות בעת הצורך.

מה הוא סופר-ספק?

ספק שסטנדרט של מצוינות בלתי מתפשרת הוא ערך עליון בתפיסת ההפעלה שלו

ספק שהתחייב, כן כן- התחייב, לתת שירות מעולה לעסקים של אקספרט

ספק שהתחייב לבחון ובמידת האפשר להציע הטבות ייחודיות לעסקים של אקספרט

ספק שממוצע ציון שביעות הרצון שקיבל מלקוחותיו גבוה מ-90%

המחויבות של אקספרט לבעלי עסקים
סופר-ספק
למצוא לכם התאמות מושלמות

באקספרט תמצאו מידע על ספקים מעולים (סופר-ספקים) שעברו בדיקה והתאמה מלאה לצרכים שלכם, בעלי העסקים. בחירה בספק של אקספרט תבטיח לכם פתרון איכותי ולא מתפשר ולעתים קרובות- גם הטבה ייחודית.

קראו עוד על החזון של אקספרט
לימודים
לחלוק אתכם את הידע שלנו

אנחנו מאמינים שידע זה כוח. אחת מן הדרכים בהן בחרנו לעזור לכם, בעלי העסקים, היא באמצעות יצירה של תוכן איכותי, תכליתי וישים כדי שתוכלו לעזור לעסק שלכם לעשות בחירות חכמות ונכונות.

האקדמיה של אקספרט

שימו לב: חשוב שתפנו לסופר-ספקים דרכנו ולא באופן ישיר- ככה תוכלו לקבל יחס ושירות מעולים!

למידע נוסף

מי הוא היועץ הארגוני

ייעוץ ארגוני כולל כאמור עיסוק במספר תחומים הנוגעים הן לפעילות הארגון והן למשאב האנושי. בין התחומים העיקריים בו עוסק היועץ הארגוני נמצאים ייעוץ ניהולי, ייעוץ תהליכי למחלקת מש"א, ביצוע הדרכות וסדנאות למנהלים ולעובדים, ביצוע הערכת עובדים, ביצוע מחקרים וסקרי עמדות לעובדים וריכוז כלל המידע המושג בתהליך לכדי מסמך נהלים מכוון עבור הנהלת הארגון.

יועצים ארגוניים מגיעים כיום ברובם מתחום משאבי האנוש והינם בעלי הניסיון, ההשכלה, והידע הנדרשים להסתכלות רחבה על הארגון אליו הם מגיעים, לטובת הסקת מסקנות הנוגעות לבעיות פנים ארגוניות הקיימות, לפגיעויות פוטנציאליות העלולות להיווצר בארגון ולהזדמנויות לשיפור ולשדרוג הארגון בעיקר בעזרת הכוונה נכונה של המשאב האנושי.

שירותיו של היועץ הארגוני יכולים להינתן הן על ידי אדם יחיד בעל הכישורים, המיומנויות והניסיון הנדרשים והן על ידי חברות ייעוץ ארגוני המעסיקות צוותי מומחים בתחום זה. לעיתים, מעדיפים ארגונים גדולים וחברות ענק להעסיק יועץ ארגוני פנימי ובכך להבטיח את קיומו של הליווי והייעוץ באופן רציף. יועץ זה יעבוד לרוב תחת מחלקת משאבי אנוש וידווח לממונה על מחלקה זו.

האם גם אתם צריכים יועץ ארגוני?

תפקידו של היועץ הארגוני נועד כאמור לעשות סדר, ארגון וייעול במערכת הארגון, תוך מתן דגש על המשאב האנושי. הצורך ביועץ ארגוני יכול לעלות כאמור בשלושה מצבים עיקריים: צמיחה, משבר או שאיפה לשימור או שיפור מצב הארגון. 

אם אתם שואלים את עצמכם האם גם הארגון שלכם זקוק ליועץ ארגוני, עליכם לבחון את השאלות הבאות:

  1. האם אתם מצליחים להשתלט כראוי ובאופן נכון על המנהלים והעובדים של הארגון?
  2. האם אתם מזהים מצוקה או משבר כלשהו בקרב המנהלים או העובדים?
  3. האם אתם מתכננים תהליכי צמיחה או התרחבות בארגון?
  4. האם אתם צופים שינוי משמעותי במבנה הארגון ובתהליכי העבודה לרבות רכישות של חברות בת, מיזוג עם חברות או רכישה על ידי חברה אחרת? 
  5. האם מתרחש משבר כלשהו המשפיע ישירות על המנהלים והעובדים?

 

אם עניתם בחיוב על לפחות אחת משאלות אלה ואתם חשים כי אין ביכולתכם לטפל באירוע באופן עצמאי, הרי שייעוץ ארגוני עשוי להיות הפתרון עבורכם.

חשוב לזכור כי בסופו של דבר מדובר בייעוץ, כך שגם אם החלטתם שהשירות אינו משיג את מטרותיו או שאינו תואם את ציפיותיכם, ביכולתכם לעצור אותו בכל שלב ואף להימנע מראש מקבלת המלצות היועץ הארגוני. עם זאת, אין להקל ראש בהמלצות היועץ הארגוני שכן לרוב מדובר בכאלה העשויות ליצור את ההבדל בין כאוס לסדר, בין בזבוז לייעול ובין כישלון להצלחה בארגון.

עדיין לא דורג

40 שנה עבדתי במערכת החינוך כמורה, מנהלת ומפקחת, החלטתי לקחת את כל הנסיון הרב שצברתי בהנעת מערכות וליווי מנהלים ותהליכים, ולעשות שינוי בחיי. עזבתי את מערכת החינוך ולמדתי ייעוץ ארגוני ולאחר מכן אימון אישי ועסקי. מאוחר יותר, התמחיתי באימון לאיכות חיים ובאימון זוגי ומשפחתי. מאז אני מלווה עשרות אנשים בתהליכי צמיחה, בונה ומובילה תכניות ותהליכים להעצמה אישית, מקצועית, עסקית וארגונית. פיתחתי מודל עבודה ייחודי המאפשר בזמן קצר יחסית לעשות שינוי אמיתי בחיים.

יתרונות וחסרונות
פיצ'רים מרכזיים
  • מודל עבודה ייחודי
  • סבלנות ,הקשבה ואיכפתיות
  • ליווי אישי לאורך כל התהליך
  • ניסיון עשיר
ביקורות משתמשים

עדיין לא דורג

משה וצוותו מומחים בליווי ארגונים הנהלות ומנהלים בכירים להשגת הצלחות חדשות. משה גרימברג וצוותו מתמקדים בתאגידים ובחברות גדולות, בינוניות וקטנות במגזר הפרטי, וכן נותנים שרות לעסקים קטנים ולבעלי מקצועות חופשיים כגון רואי חשבון, עורכי דין ואחרים, איתם הם מובילים תהליכי שינוי וצמיחה.

יתרונות וחסרונות
פיצ'רים מרכזיים
  • 15 שנות ניסיון
  • יחסי אישי וליווי צמוד לאורך התהליך
  • סבלנות הקשה ומקצוענות
  • ממוקדי תוצאה
ביקורות משתמשים

עדיין לא דורג

מטרתי היא לסייע באמצעות ייעוץ עסקי חכם לחברות, עסקים ויזמים לשפר את תזרים המזומנים ולתרום לשגשוג מהיר של העסק, על ידי גיוס אשראי בנקאי וחוץ בנקאי בתנאים הטובים ביותר. אני רואה את עצמי שותפה עסקית של לקוחותיי, ופועלת עמם בשיתוף מלא על מנת לגייס את האשראי בזמן קצר, ועם התוצאה הטובה ביותר.

יתרונות וחסרונות
פיצ'רים מרכזיים
  • ניסיון של כ-20 שנה
  • צוות מקצועי בעל ניסיון וידע עשיר
  • ליווי אישי וצמוד
  • מחויבים לתוצאות
ביקורות משתמשים

עדיין לא דורג

צוות פ.ד.ה מונה כ – 10 יועצים ארגוניים שהם גם מנחים ומאמנים בשילוב התמחויות משלימות, הייחודיות שלנו – כולם מגיעים מעולם הניהול ובעלי ניסיון מוכח בשטח של מעל ל-15 שנה אוהבים ומיטבים לעבוד ביחד כצוותלשיפור ביצועי הצוותים. מאמינים בשילוב שבין צמיחה אישית לארגונית, למימוש הפוטנציאל הגלום בכל חבר צוות, וביחד מצליחים לסייע בקידום היתרון היחסי, ברמת מנהיגות חוצת ארגון.

יתרונות וחסרונות
פיצ'רים מרכזיים
  • מעל 20 שנות ניסיון
  • מכווני תוצאה
  • זמינות ויוזמה
  • צוות פ.ד.ה מונה כ – 10 יועצים ארגוניים
ביקורות משתמשים

עדיין לא דורג

המודל "שלושת המרחבים" הוא אינו מבנה ארגוני שניתן להלביש אותו ב"העתק הדבק" לכל ארגון, אלא מודל רעיוני שבאמצעותו אני מתבונן על ארגון מסוים, מקיים אבחון ומתאים תוכנית עבודה לפי צרכי הארגון. הערך המוסף בשיטה שפיתחתי הוא הטיפול בתשתית המערכתית של הבעיות בארגון, ולא רק בביטוי הקונקרטי שלהן. בעזרת השיטה תיצרו סביבת עבודה בריאה בה שלושת מרחבי הארגון – הביצועי, הארגוני והרעיוני – מזינים זה את זה ולא משתלטים האחד על השני. כך תפתרו את הבעיה הקונקרטית שמטרידה אתכם כעת, ותפחיתו את הסיכוי להיתקל בה ובבעיות דומות אחרות בהמשך. הי אני יובל אלעד. חי בקיבוץ הרדוף, נשוי ואב לשלושה. יועץ ארגוני עצמאי ויו"ר האגודה השיתופית הרדוף. כמי שעסק בהדרכה ובניהול עמותות במשך שנים, וכמנהל שעבד באופן קבוע מול גופים שונים במגזר הציבורי והפרטי, נדרשתי להתמודד עם מגוון סוגיות ניהוליות וארגוניות; אבל הייתה סוגיה אחת מסוימת שחזרה על עצמה.

יתרונות וחסרונות
פיצ'רים מרכזיים
  • שיטת שלושת השלבים
  • אבחון מהיר ומדויק
  • הקשבה, כבוד וסובלנות לכל הנפשות הפועלות
  • אבחון ארגוני ראשון בחינם
ביקורות משתמשים

כל מה שרציתם לדעת על ייעוץ ארגוני

בעסקים שונים הן אם מדובר בעסק קטן או בעסק גדול פועלים בשיטות עבודה מסוימות. לעיתים מדובר בשיטות ישנות שהן לא אפקטיביות ולעיתים השיטות הללו אינן משרתות את המטרה. כך או כך כשבעל העסק או הנהלת החברה חשים שההתנהלות אינה תקינה ויש לשפר אותה כי היא עלולה לפגוע בהכנסות, בעובדים ובמצב הפיננסי, חשוב להיעזר ביועץ ארגוני שיגיע לעסק ויעשה סדר בכל צורת ההתנהלות ויתווה דרך חדשה שהיא יעילה ומועילה.

תהליך ייעוץ ארגוני

ביצוע של שינויים ארגוניים הוא תהליך ארוך ומפותל והוא לא קורה כמו מטה קסם. יש לבצע תהליך ארוך עד ההגעה לכתיבת הנהלים החדשים וליישום שלהם. שינויים ארגוניים אינם מתבצעים לעיתים תכופות ולכן אף על פי שמדובר בנושא חשוב ביותר, יש לבצע אותו על פי הספר גם אם זה ייקח כמה חודשים, ללא קיצורי דרך ובתום התהליך ליהנות מהתוצאות.

בחירה של יועץ ארגוני

בחירה של יועץ ארגוני אינה עניין של מה בכך ולכן רצוי לבחון כמה פרמטרים:

  • יועץ ארגוני מיומן בעל ידע רב. 
  • אדם אשר ליווה ארגונים בסדר גודל דומה ובתחומי עיסוק זהים או דומים.
  • אדם נעים הליכות וסבלני, שיהיה נוח לתקשר אתו ולקדם את התהליך באופן מקצועי. 
  • אדם שיודע לפתח מתודות על פי הצורך.
  • אדם שיודע לכתוב נהלי עבודה מפורטים, ברורים וחד משמעיים וגם לפקח עליהם.
  • אדם שיצליח לקבוע שיטות עבודה חדשות בארגון למרות הקשיים בדרך.
  • מי שקיבלתם עליו המלצות חמות מקולגות שנעזרו ביכולות שלו והדבר הוביל לתוצאות מעולות.

אופן ההתנהלות עם יועץ ארגוני

לאחר בחירת היועץ הארגוני, יש לקבוע אתו את מסגרת העבודה כמו לדוגמה ארבעים שעות חודשיות את העלויות ואת אופן התשלום ולאחר מכן אפשר לצאת לדרך המשותפת. 

כדי לבצע את השינויים הנדרשים בהתנהלות הפנים ארגונית, היועץ הארגוני חייב להבין ולהכיר את צורת ההתנהלות בכל אחת ממחלקות העסק וזאת באופן מעמיק ורוחבי. הדרך היעילה ביותר לקדם תהליך זה היא על ידי בחירת איש אמון מתוך המערכת שמכיר את הפעילות העסקית לאורכה ולרוחבה כיוון שהוא וותיק ומעורה בכל מה שקשור לעסק. אדם זה יהיה איש הקשר בין המחלקות השונות לבין היועץ הארגוני.

שלבי העבודה:

  1. היועץ הארגוני ואיש הקשר קובעים פגישה עם כל אחד מראשי המחלקות, לדוגמה עם מנהל מחלקת הכספים, מנהל מחלקת השיווק וכו'.
  2. הם מנהלים ישיבות עומק עם כל אחד מהם בנפרד במטרה להכיר את פעילותה הרוחבית של המחלקה ואת המטלות שמבצע ביום יום מנהל המחלקה.
  3. מדובר בעבודה מדויקת ביותר, עם ירידה לפרטי פרטים וזאת כדי להבין את מהלך העבודה כרגע ולהציע הצעות ייעול לעבודה תקינה בהמשך. 
  4. בתום סבב הישיבות עם כל אחד מראשי המחלקות, מכינים איש הקשר והיועץ הארגוני נהלי עבודה קונקרטיים אשר משויכים לכל מחלקה בנפרד, כדי לשפר את תפקודה של המחלקה באמצעות כלים פרקטיים שאפשר ליישם אותם. 
  5. אם תתקבלנה החלטות על שיטות עבודה חדשות, יתבצע מערך של הדרכה כדי להטמיע את השיטה החדשה ביום יום, דבר שייטיב את ההתנהלות הארגונית. 

טיפול בהתנהלות הפנים ארגונית

בעסקים רבים הפעילות דוהרת קדימה מכוח האינרציה, אך במקרים רבים היא לא תקינה עקב סיבות שונות כמו לדוגמה חלוקת תפקידים שגויה, עומס מטלות על אדם אחד ואבטלה סמויה במחלקה אחרת. לכן חשוב לעשות סדר ולקבוע נהלים חדשים עבור הובלה והטמעה של שינוי ארגוני, בחשיבה כלל מערכתית.

דוגמה להתנהלות מחלקתית – מחלקת הכספים

היועץ הארגוני מקבל סקירה רוחבית על כל אחת מהפעולות שמבצע מנהל מחלקת הכספים מדי יום, באילו תחומים פנימיים הוא מטפל, מהי מידת המעורבות שלו בכל אחד מהם וכיצד הוא מעביר את הדיווחים השונים ובאיזו תדירות.

לאחר מכן הוא מקבל מידע על הפעולות הספציפיות שמבצע כל מנהל חשבונות, כמו לדוגמה עבודה מול ספקים, עבודה מול לקוחות, הפקת חשבוניות ועוד. 

בשלב הסקת המסקנות ימליץ היועץ הארגוני לבצע שינויים כמו לדוגמה: 

  • הנטל היום יומי שמוטל על מנהל הכספים הוא גדולה מדי ולכן הוא אינו מסוגל להתרכז ולחשוב קדימה על פעולות אקוטיות שעליו לבצע ולכן הן לא קורות בפועל.
  • גם מנהלי חשבונות מסוימים מבצעים מטלות רבות מדי ולכן יש לבצע חלוקה אחרת של המשימות השונות.
  • מנהל חשבונות אינו אמור להפיק חשבוניות. זו עבודה שאמורה לבצע מזכירה ואופציה זו היא נכונה יותר בהתנהלות הפנים ארגונית הן מבחינת חלוקת הזמן וגם כדי למנוע מעשי מרמה במחלקת הכספים. 
  • לפיכך מגובשים נהלי עבודה חדשים, חלוקת סמכויות והאצלת תפקידים על מנהל מחלקת הכספים ועל כל אחד מעובדי המחלקה. בדרך זו כל אחד יפעל רק בנושאים שהוקצו לו וסך הפעילות שלו היא משרה מלאה. 
  • במידת הצורך יגויסו עובדים נוספים או יפוטרו עובדים אם הם מיותרים, לא מקצועיים או לא נאמנים.

אבחון צרכי הארגון 

היועץ הארגוני הוא אדם בעל ניסיון רב שנים ולכן תוך כדי שיחה עם מנהלי המחלקות הוא די מהר עולה על הכשלים הקיימים בתפקוד של המחלקות השונות. הדברים הללו בולטים מיד לעין ולכן הוא אוסף את כל הנושאים שיש לטפל בהם ולבצע שינוי באופן ההתנהלות שלהם. הדברים מקבלים ביטוי בנהלים החדשים שיירשמו ולאחר מכן ייושמו בהדרגה בכל מחלקה.

חשיבה מערכתית

היועץ הארגוני רואה את כל מה שקורה בעסק במבט על רוחבי, המטרה שלו היא לא לפתור בעיה נקודתית, אלא ליצור מהפך בהתנהלות במידת הצורך וזאת תוך חשיבה כלל מערכתית של התנהגות הארגון כולו. זו הסיבה שלפעמים יש החלטות שנוגעות לכמה וכמה מחלקות, או לחלופין החלטות שישפיעו על ההתנהלות בכל הרבדים וזאת כדי לשפר נושאים שעוברים כחוט השני בכל המחלקות.

הטמעה של שינוי ארגוני

לאחר קבלת ההחלטות והכנת הנהלים החדשים, יש להטמיע בקרב העובדים והמנהלים את תפיסת העולם החדשה. לאחר שנים רבות שבהן כל העובדים עבדו בשיטה מסוימת, זה לא פשוט לעשות להם סוויץ' בחשיבה ובהבנה, כדי שיפעלו על פי תוואי הדרך שנבחר ליעיל ולנכון יותר.

לכן היועץ הארגוני והצוות שלו מבצעים הדרכות פרטניות לעובדי כל מחלקה, או לחלופין לעובדי כל החברה, כדי להציג להם את ההתנהלות החדשה על יתרונותיה והתועלות שלה למען כולם. דרך הצגת הדברים היא זו שתשכנע את העובדים כי אכן זו האסטרטגיה הנכונה. ברגע שהדבר מחלחל אצלם הם יפעלו על פי ההנחיות החדשות מתוך רצון והרבה מוטיבציה.

בהתאם להיקף השינויים, יש ארגונים שבהם ההדרכה אורכת מפגש אחד ובמקומות אחרים מדובר בסדרה ארוכה של מפגשים, שכוללים גם לימוד לגבי אופן התפעול של מערכות ניהוליות כמו CRM ועוד. 

ארגון ושיטות

בכל עסק ללא קשר לתחום העיסוק שלו יש טפסים שונים שממלאים העובדים או הלקוחות למטרות שונות. עם הזמן והקדמה, היועץ הארגוני דואג לכך שכל הטפסים הללו יהפכו לדיגיטליים כדי ליצור נוחות מקסימלית למשתמשים. 

אך לפני ביצוע צעד זה, בוחנים המומחים את הרלוונטיות של כל אחד מהטפסים ואת המלל הקיים בהם. במקרים רבים יש שם סעיפים שכבר לא רלוונטיים ועם זאת יש גם סעיפים שחסרים כמו לדוגמה פרטי הדואר האלקטרוני, פרטי הטלפון הסלולרי, פירוט של אמצעי תשלום מגוונים כמו כרטיס אשראי, פייפל, ביט ועוד. 

לאחר ביצוע כל השינויים מעלים את הטפסים לאתר האינטרנט של החברה וגם לפורטל של העובדים וכך כל המידע זמין לכל אחד בכל עת ואין צורך לפנות לעובדים מסוימים ולבקש מהם שישלחו את הטופס הספציפי במייל. כך הופכים את העבודה ליעילה וגם לא מטרידים את העובדים בנושאים שוליים שגוזלים מהם זמן יקר.

זרימת מידע

התקשורת העסקית מאז כניסת האינטרנט לחיינו והשימוש במערכות ניהול מתקדמות כמו CRM הפכה להיות לאוטוסטרדת מידע. אין צורך להתקשר לעובד זה או אחר, כדי ליידע אותו בנושא מסוים, כמו העובדה שהתבצעה מכירה של דירה חדשה באתר מסוים שבו החברה משווקת דירות. המטרה היא להפחית למינימום את שיחות הטלפון ובמקום זאת לדאוג להזרמת מידע חדש באופן אוטומטי בשיטות חדשניות.

כל חברה קובעת את צורת הדיווח הנוחה לה. יש כאלו שאם בוצעה עסקה גדולה, אדם אחד שולח מידע על כך במייל לרשימת תפוצה ספציפית שכוללת בעלי תפקידים שאמורים לדעת על כך כדי להמשיך את הטיפול בעסקה זו. כמו לדוגמה המנכ"ל, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל תפעול, מנהל מחלקת שינויים בדירות וגורמים אקוטיים נוספים.

אופציה נוספת שהייתה לפופולרית מאד בשנים האחרונות היא באמצעות קבוצות בווטצאפ. כל קבוצת עובדים המטפלת בפרויקט מסוים, הנהלת חברה, כל עובדי מחלקת המכירות ואין ספור רבדים נוספים פותחים קבוצות ו"משוחחים" במהלך היום על כל נושא שיש לטפל בו, מעבירים מסרים, מיידעים, פותרים בעיות בזמן אמת, מעבירים מסמכים ועוד. הקבוצות הללו יוצרות יעילות עצומה ביום יום כיוון שהמידע זורם כל הזמן ונושאים רבים מקודמים כך וכל הצוות מודע לדברים שמתרחשים. 

הגדרת בעלי תפקידים ועריכת שינויים בסמכויות

בכל חברה בעלי התפקידים עוסקים בנושא מסוים, כמו לדוגמה בנושא השיווק ועם הזמן נוספים לתחום זה רבדים חדשים אשר באופן טבעי מוזרמים חתחת כנפיו של סמנכ"ל השיווק. עובדה זו מעבה באופן מהותי את רוחב התפקיד שלו ולא תמיד הוא מסוגל לעמוד במטלות נוספות או שאין לו מספיק ידע לכך. 

לכן כאשר היועץ הארגוני תוהה על תחומי התפקיד של כל אחד מבעלי התפקידים, הוא מגיע למסקנות שונות כמו לדוגמה:

  • להעלות את רמת התפקיד של מישהו מסוים.
  • להוריד חלק מהתחומים שבהם הוא עוסק וליצור תפקיד חדש שיבצע אותו איש מקצוע ברובד זה. 
  • להרחיב את הסמכויות של בעל תפקיד זה, כמו לדוגמה שהוא יהיה אחראי על מחלקה נוספת ומצד שני להוריד ממנו חלק מהמטלות לגורם אחר. 
  • לצרף בעל תפקיד מסוים להנהלה, כדי שהוא יסייע בסיעור המוחות על נושאים מסוימים, בהצעת פתרונות מעשיים ובעשייה התואמת את הידע שלו.
  • הענקת סמכויות כמו מורשה חתימה עד הוצאה כספית של סכום מסוים, כדי להקל על העומס של מורשי החתימה הנוכחיים, שלא נמצאים תמיד במשרד ולכן דברים רבים מתעכבים. 
  • הצעות נוספות על פי ההתאמה לכל עסק. 

בנייה של מבנה ארגוני יעיל ונכון

המבנה של הארגון דומה לאילן יוחסין משפחתי ולכן כאשר היועץ הארגוני מטפל בנושא המבנה הארגוני הוא רושם את המנכ"ל ומתחתיו את כל בעלי התפקידים ומי אחראי על מי. כאשר היועץ בוחן את ההתאמה בין המבנה הארגוני הנוכחי מול הצורך, הוא מבקש לבצע שינויים כאלו ואחרים. זאת לאחר תקופה ארוכה שהוא מלווה את העסק וכבר מכיר את הפעילות של כל אחד מבעלי התפקידים.

את ההצעה המנומקת שלו הוא מעביר למנכ"ל כדי לקבל לכך אישור. הדברים לא תמיד עוברים באופן חלק. יש נושאים שהמנכ"ל חושב שהם אינם נכונים כרגע ונושאים אחרים שהוא זורם עם השינויים ובהתאם לכך יבוצעו צעדים שונים.

פתרונות יוצאי דופן 

עובדים רבים נמצאים בעסק מסוים שנים רבות ולכן הם מכירים אותו באופן רוחבי, החל בענייני הלוגיסטיקה במחסנים ועד התוכניות של המנכ"ל לגבי מוצר מסוים. תחושת השייכות לעסק של העובדים הללו היא נושא שחשוב לשמר ולטפח. לכן במקרים רבים החשיבה שלהם תוביל לפתרונות פורצי דרך אשר יכניסו רוח חדשה לחברה תוך פיתוח עסקי ברעיונות מקוריים ויצירתיים.

זו הסיבה שחשוב לשתף את כל הדמויות הללו בצוותי החשיבה ולתת להם קרדיט על ההמצאות שלהם ועל העובדה שהם מעיזים לתכנן פעולות מסוימות שיצרו מהפך חיובי בחברה וגם יקדימו את זמנם וכך יצרו עליונות משמעותית על פני המתחרים. 

בהתחלה מיישמים כל רעיון באופן מינורי כסימולציה ואם מסתבר שהרעיון הוא מוצלח, זה הזמן לקדם אותו במלוא האנרגיה כדי להגיע לתוצאות נפלאות שיוסיפו רבות לרזומה של החברה ולמוניטין שלה.

ניווט העבודה במחלקות מיוחדות

עסקים רבים מפעילים פעילויות ייחודיות אשר לא קל להפעיל אותן כמו לדוגמה מוקדי מכירות. יש בהם עובדים רבים ולאור הקשיים די קשה ליצור מאגר גדול של עובדים שיעבדו לאורך זמן. לכן היועץ הארגוני עובד איתם על נושאים מהותיים כמו תגמול של העובדים, תסריטי שיחה לביצוע מכירות שיהיו אפקטיביים, טיפול בהתנגדויות, מיומנויות מכירה, מתודות בסיסיות ועוד.

שימור ידע של מומחים

בכל חברה יש אנשים מבריקים בעמדות מפתח שיש תחושה שהעסק לא יכול בלעדיהם. הם חולשים על תחום מסוים ומבצעים את כל הפעולות הנדרשות באופן מיומן וללא תקלות. עם זאת תמיד יש להיערך למצב שבו עובד זה יחליט לפרוש, יעדר תקופה ארוכה עקב נסיעה לחו"ל, או חלילה מחלה פתאומית. 

במצבים הללו לא אחת יש בעיה גדולה כי אין מי שימלא את תפקידו. גם אם יש לו סגן או עובדים, במקרים רבים הם לא יודעים את מלוא התפקיד אלא רק חלקים ממנו. הידע שהצטבר אצל העובד הוא למעשה ידע של החברה והוא צריך להישמר בה עבור מקרים קיצוניים.

זו הסיבה שבארגונים גדולים היועץ הארגוני מבצע מהלך של שימור ידע. מדובר במהלך שבו היועץ הארגוני או איש הקשר נפגשים עם כל אחד מבעלי התפקידים אשר מפרט בפניו את הפעילויות היום יומיות שהוא מבצע ואת ההתנהלות שלו בכל סיטואציה. אם פורסים את התפקיד לפרוסות דקיקות רואים שיש הרבה מאד מצבים ולכל אחד מהם יש צורת התנהלות אחרת וזאת על פי הפתרונות שהם הנכונים ביותר בכל מקרה על פי הניסיון של העובד.

גורמים שעובדים לדוגמה בנושא של שילוח בין לאומי, פונים לגורם מסוים בהנהלת המכס אם סחורה מסוימת לא קיבלה אישור וזאת כדי שיבוצעו פעולות ספציפיות וכך הסחורה תשוחרר מהבונדד תוך זמן קצר. מי שנכנס לנעליו של בכיר זה אף פעם לא יידע עם מי יש לדבר כדי לקדם את התהליך, או אילו פעולות הלקוח אמור לבצע, ללא ספר הידע.

את כל המידע המפורט הזה מעלים על הכתב ויוצרים קובץ ממוחשב אשר עם הזמן מכיל את אופן ביצוע העבודה של כל אחד מהעובדים. המידע הוא כל כך מדויק שאם העובד הזה עוזב מהיום למחר, מישהו אחר לוקח את ספר ההוראות ותוך זמן קצר הוא נכנס לנעליו. בדרך זו שומרים על העסק כדי לא לגרום לו הפסדים עקב חוסר תפקוד של מחלקה מסוימת עקב עזיבה או היעדרות של עובד חשוב. 

כלי ניהול ובקרה למנהלים

כאשר מדובר בארגונים גדולים, המנהלים הבכירים חייבים להיות כל הזמן עם היד על הדופק. זאת כדי לוודא שכל הפעילות מתרחשת באופן הנכון, החוקי וללא מהלכים שעלול לסכן את חוזקה הפיננסי של החברה או את המוניטין שלה.

זו הסיבה שהיועץ הארגוני בונה כלי ניהול ובקרה למנהלים אשר מורכבים בעיקר ממערכת ניהול מרכזית שבה המנהלים עוקבים כל הזמן אחר הפעילות ומטפלים בכל נושא שנראה חריג ומצריך התערבות מידית של הגורמים הרלוונטיים האחראים על כך.

במערכת הניהול המרכזית כמו CRM מעניקים הרשאות רוחביות לכל המנהלים וזאת לעומת עובדים במחלקות אחרות שלכל אחד מהם יש סיסמת כניסה למחלקה שלו בלבד כמו לשיווק, ללוגיסטיקה ולפיננסים.

הנחיצות של תהליכי ייעוץ ארגוני

בארגונים רבים מבינים שיש לבצע שינויים אך רק לאחר שיועץ ארגוני מעביר את הריקושטים שלו בנושאים שונים ההנהלה מבינה עד כמה האבחנה שלו היא חשובה ועד כמה חשוב ליישם את הפתרונות שלו ומהר ככל האפשר. 

המהלכים הללו יובילו לשינוי מהותי בתפקוד של כל אחד מהעובדים, של בעלי התפקידים הבכירים ושל הארגון כולו כאשר כל אחד מעובדיו יטפל כהלכה בחלק שלו בפאזל הגדול. בהכוונה נכונה כל עובד וכל מחלקה יהיו בעלי מסוגלות גבוהה הרבה יותר והיכולות שלהם יהיו ללא גבולות.

בתחילה כל ההסברים על השינויים הנדרשים ייראו לעובדים כמופרכים ולא נחוצים אך עם הזמן הם יבינו את ההבדלים המהותיים בתפיסת העולם ולכן יצליחו לבצע את ההמלצות וזאת באמצעות כלים פרקטיים שיעביר להם היועץ הארגוני, שניתנים לביצוע לאור הלוגיקה שלהם. 

כך הם יפעלו בשיטות עבודה חדשניות ומתקדמות ועם הזמן אפשר יהיה לראות אצל כל אחד מהם את הברק בעיניים ואת גאוות היחידה לאור ההצלחות שלהם.