קבלו הצעת מחיר מהירה

אנא מלאו את הפרטים ונשלח אליכם את הצעת המחיר

תודה! ההצעה בדרך אליכם

מה זה שוטף פלוס 30? – על חוק מוסר התשלומים

אלעזר קלירס רואה חשבון

רו"ח אלעזר קלירס

רואה חשבון ובעלים של משרד ותיק

בכל עסקה שנרקמת בין לקוח לספק, הספק מכתיב את תנאי התשלום. יש כמה אופציות של אופן החישוב לזמן התשלום בפועל. 

הצעת מחיר ללקוח

בכל הצעת מחיר מפרט הספק את המוצר שיימכר, פרטים טכניים שלו וגם את מועד התשלום. ההסכמה של הלקוח לרכישת מוצר זה או אחר היא עבור המחיר שנקבע ועבור מועד התשלום שנרשם בהצעת המחיר

סוגים של תנאי תשלום:

מזומן 

כאשר מדברים על תשלום במזומן, הכוונה היא שהלקוח אמור לשלם באופן מידי עבור הסחורה, כשהוא מקבל אותה, או אף מראש (על פי מה שרשום בהצעת המחיר) באמצעות תשלום במזומן, העברה בנקאית, ביט, כרטיס אשראי או כל צורת תשלום אחרת. 

שוטף 

ההסבר של המילה שוטף במונחים הפיננסיים היא עד תום החודש השוטף. כלומר, אם נרכשה סחורה בחודש פברואר, מושכים את התשלום עד תום החודש השוטף כלומר עד סוף פברואר ומיד לאחריו יש לשלם עבור הסחורה כלומר בתחילת חודש מרץ. 

שוטף פלוס 30 יום 

תנאי תשלום שוטף פלוס 30 יום, הכוונה היא שנמכרה סחורה לדוגמה במהלך חודש פברואר מושכים את התשלום עד תום החודש השוטף ומנקודה זו סופרים 30 יום. כלומר התשלום יתבצע בתאריך 30 לחודש מרץ. 

 

שוטף פלוס 60 יום

 תנאי תשלום שוטף 60 יום מרחיקים את מועד התשלום. אם לקוח רכש סחורה באחד הימים במהלך חודש פברואר, השוטף הוא עד סוף פברואר ולאחר מכן סופרים עוד 60 יום, כלומר התשלום יתבצע בסוף חודש אפריל. 

המשמעות של מתן אשראי ללקוחות

כאשר תנאי התשלום הם שוטף פלוס 30 יום, הספק ממתין לקבלת הכספים פרק זמן שנע במקסימום עד 60 יום אם המכירה בוצעה בראשון לחודש או 30 יום, אם העסקה בוצעה ביום האחרון של החודש הקודם. ספק שמאפשר תנאי תשלום כאלו, יש לו בדרך כלל תנאי תשלום זהים או ארוכים יותר מהספק שלו, אם מדובר לדוגמה במשווק שקונה מהיצרן בארץ או בחו"ל.

תשלומים לספקים

במהלך עסקים תקין, כל עסק שרוכש סחורה מתחייב גם לשלם עבורה על פי הזמן שתואם. בעבר רוב הפעילות העסקית התבצעה באמצעות המחאות או המחאות דחויות. אך במציאות העכשווית הרבה מאד עסקאות משולמות באמצעות העברות בנקאיות בתאריך שנקבע.

הלקוח מרכז את כל התשלומים שעליו לבצע לספקים השונים, מעביר רשימה ממוחשבת ומרוכזת לבנק שכוללת את שמות כל הספקים, את פרטי חשבון הבנק של כל אחד מהם והסכום של התשלום, נציגי הבנק מבצעים זאת בפועל, כמו לדוגמה: 

 

שם הספק  פרטי חשבון בנק סכום לתשלום
א.א. מוצרי חשמל 10-999-123456 10,380 ₪ 
בר  מוצרי אנרגיה 12-888-987654 12.745 ₪

 

או לחלופין אפשר לשדר את התשלומים באתר האינטרנט של הבנק לכל אחד מהספקים.

סיכונים בתנאי האשראי

מוסר התשלומים של חלק מהעסקים בישראל הוא ירוד. לאור זאת ככל שנותנים ללקוחות מסוימים אשראי ארוך יותר, כך קיים סיכון:

  • הלקוח לא ישלם בפועל במועד שנקבע אלא ימשוך זמן וישלם במועד שהוא מאוחר הרבה יותר.
  • הלקוח לא ישלם כלל, עקב סיבות כאלו ואחרות כמו בעיות פיננסיות, חוסר שביעות רצון מהמוצר ועוד.

התנהלות מול לקוחות

המצב הכלכלי בישראל ברבדים מסוימים הוא בעייתי ולכן ספקים בוחנים בשבע עיניים את ההתנהלות מול לקוחות חדשים, כדי לקבל החלטה אם לעבוד איתם או לא. אין זה משנה אם מדובר במוצר פיזי או בשירות ספציפי, לכל ספק יש עלויות שלו הן ישירות והן עקיפות ולכן הוא עושה כל שניתן כדי לקבל את מלוא התשלום שמגיע לו מכל אחד מהלקוחות. 

כאשר מדובר בלקוחות חדשים, המגמה היא לעבוד בשיטה של קבלת תשלום טרם קבלת המוצר באחד מאמצעי התשלום המקובלים. כאשר עוברים לעבודה סדירה והלקוח מעוניין לקבל אשראי של שוטף+ 30 יום, הספק מבקש בדרך כלל בטחונות, מגביל לו את קו האשראי לסכום חודשי מסוים כדי לא להיקלע למצבים שמסכנים אותו כספית.

אי עמידה בתשלומים

כאשר לקוח קיבל אשראי של שוטף 60 יום או כל אשראי אחר והוא לא שילם במועד שנקבע, הספק משוחח אתו או מגיע אליו פיזית כדי לקדם את ביצוע התשלום. יש מקרים רבים שלאחר דין ודברים מתבצע התשלום, יש מקרים של בעייתיות בסחורה ויש גם מקרים שהלקוח טוען שאין לו כל אפשרות לשלם את החוב שלו.

במקרים הקיצוניים האלו הלקוח מפעיל את הביטחונות, מגיש תביעה, או פותח נגדו תיק בהוצאה לפועל וזאת בהתאם לסכום הכספי ולפרטי המקרה.