קבלו הצעת מחיר מהירה

אנא מלאו את הפרטים ונשלח אליכם את הצעת המחיר

תודה! ההצעה בדרך אליכם

פתיחת עוסק פטור אונליין – מדריך מקיף עד לסוף התהליך

אלעזר קלירס רואה חשבון

רו"ח אלעזר קלירס

רואה חשבון ובעלים של משרד ותיק

עוסק פטור הוא עסק עצמאי אשר מחזור ההכנסות שלו לא עולה על סכום של 102,292 ₪ בשנה (נכון לשנת 2022).
עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע"מ מלקוחותיו והוא גם אינו זכאי לקבלת החזר מע"מ בגין רכישותיו והוצאותיו.
עוסק פטור נהנה כמובן גם מלא מעט יתרונות ובין היתר: העובדה כי רישום העסק, הקמתו ותפעולו כרוכות בעלות הנמוכה ביותר, בהשוואה לצורות התאגדות אחרות.


למעשה כיום בעידן האינטרנט, קיימת אפשרות לבצע פתיחת עוסק פטור אונליין דרך האתר המקוון של רשות המיסים – וזאת, בצורה פשוטה, מהירה ויעילה, כאשר, ניתן לבחור אם לבצע את פתיחת העסק באופן עצמאי או להיעזר בשירותיו של רואה חשבון או יועץ מס (אשר יהווה כמייצג מוסמך של בעל העסק).

פתחת עוסק פטור אונליין - 5 דברים שחייבים לדעת

1. מי יכול להיות עוסק פטור?

כאמור, עצמאי בעל מחזור עסקאות שנתי נמוך יכול להיות עוסק פטור – כאשר, יש לקחת בחשבון שתקרת מחזור העסקאות השנתי יכולה להשתנות משנה לשנה.
יחד עם זאת, נהוג לבדוק גם פרמטר נוסף שהוא סוג העיסוק של אותו העצמאי.
כאשר, ישנם סוגי עיסוק מסוימים אשר מחייבים פתיחת עוסק מורשה כמו: רופאים, עורכי דין, יועצי מס ועוד..

2. הליך פתיחת עוסק פטור אונליין

בכדי לפתוח עוסק פטור יש צורך לפתוח תיק במע"מ, תיק בביטוח לאומי ותיק במס הכנסה.
בכדי לפתוח את התיקים יש להגיש טפסים שונים. כאשר, הטפסים הנדרשים לפתיחת התיק במס הכנסה הם: צילום ת"ז, טופס 5329 (ובמקרים מיוחדים, יש צורך גם בטפסים נוספים).
הטפסים אשר נדרשים לפתיחת תיק במע"מ הם: צילום ת"ז, טופס 821 ואישור של ניהול ספרי חשבון בבנק או צילום של שיק.
כאמור, במידה והפתיחה מתבצעת אונליין, ניתן להעלות את קבצי המסמכים לאתר של רשות המיסים.

3. ניהול ספרים עוסק פטור

עוסק פטור, אמור לספק ללקוחותיו קבלה עבור כל תשלום אותו הוא מקבל עבור שירותיו.
בכדי לייעל תהליכים, ניתן להירשם לאחת מאותן תוכנות להנהלת חשבונות ברשת האינטרנט (אונליין) אשר מאפשרות הפקת מסמכים דיגיטליים ושליחתם ללקוחות באופן ישיר דרך הדואר האלקטרוני – במקרה של עוסק פטור, ניתן להשתמש באותה התוכנה לצורך הפקת חשבונית עסקה ללקוח והפקת קבלה, לאחר קבלת הכסף.
תוכנות מהסוג הזה מאפשרות גם ניהול ספר תקבולים ותשלומים בצורה אוטומטית ומאפשרת שליחת דוחות ליועץ מס/ רואה חשבון.

4. דיווחים שנתיים

עוסק פטור חייב להגיש 2 דוחות שנתיים בסוף השנה: הדוח הראשון הוא דוח שנתי למס הכנסה, הדוח השני הוא למעשה הצהרה שנתית למע"מ.
הדוח השנתי נקרא טופס 1301 – כאשר הטופס נמצא באתר של מס הכנסה. יש למלא את הטופס כנדרש וניתן להגיש אותו אונליין דרך האתר של מס הכנסה. יש לקחת בחשבון כי נדרש לצרף לא מעט מסמכים שונים לדוח כמו: דוח רווח והפסד, דוח התאמה לצורך מס, אישור שנתי על התשלומים לביטוח לאומי, אישורים על הפקדות פנסיה ועוד..
ההצהרה למע"מ מהווה למעשה כדיווח על מחזור העסקאות באותה שנת מס – כאשר, יש להגיש את ההצהרה עד ל-31 לינואר וניתן לעשות זאת אונליין, דרך האתר של מע"מ.

5. הצהרת הון

יש לקחת בחשבון, כי פרק זמן מסוים לאחר פתיחת תיק עוסק פטור, רשות המיסים תדרוש הגשה של הצהרת הון. הצהרת הון מהווה כדוח במסגרתו בעל העסק אמור למסור פירוט לגבי כל הנכסים וההתחייבויות שלו. לאחר מספר שנים, עתיד לשלוח טופס הצהרת הון נוסף – כאשר, ההצהרה הראשונה, מהווה למעשה כבסיס להשוואה והתבסס על ההצהרות הבאות, ניתן יהיה לקבל תמונה לגבי הגידול בהון – מה שהופך את הטופס ככלי חשוב ומשמעותי אשר מאפשר לרשויות המס לבצע מעקב לגבי ההכנסות ולוודא את אמיתות הדיווחים של אותו העסק.

לסיכום

כיום כל מי שמעוניין בהליך פתיחת עוסק פטור, יוכל לבצע את רוב הפעולות הקשורות בניהול העסק באונליין – זה נוגע להשלמת הליך פתיחת העסק ופתיחת התיקים ברשויות השונות. זה ממשיך להפקת קבלות ומסמכים דרך ובאמצעות מערכת מקוונת וזה מגיע גם לשליחת דוחות לרואה החשבון/ יועץ המס דרך אותה המערכת המקוונת.
הקלות והנוחות הטמונות בפעולות אונליין, מאפשרות לבצע את הפעולות באופן עצמאי – כמובן, שניתן להסתייע גם בשירותיו של יועץ מס או מנהל חשבונות, אך הצורך בשירות יהיה במינון נמוך, מה שיוזיל את העלויות.