קבלו הצעת מחיר מהירה

אנא מלאו את הפרטים ונשלח אליכם את הצעת המחיר

תודה! ההצעה בדרך אליכם

דוח רווח והפסד – איך נשתמש בדוח כדי לשפר ביצועים

עדינה אקוקה

עדינה אקוקה

מנכ"לית חברה קמעונאית ומומחית לניהול עסקים

דוח רווח והפסד הוא הדוח שמשקף את המצב האמיתי של העסק ולכן יש לו חשיבות גבוהה ביותר. הסקת מסקנות נכונות בניתוח של דוח זה, חורצת גורלות הקשורות לעתידו של כל עסק, בפיתוח העסקי שלו ובקבלת החלטות כואבות כמו לדוגמה סגירת סניף עקב חוסר כדאיות כלכלית.

הרעיון המרכזי של דוח רווח והפסד

בסיס החשיבה הוא התחשיב של הרווח הגולמי אשר נוצר מתוך סך ההכנסות של החברה הנובעות מהמכירות נטו (בקיזוז החזרים של סחורות) הכנסות נוספות הקיימות בחברות מסוימות כמו הכנסה מתשלומי שכר דירה, ריביות, כספים שהתקבלו ממסחר בשוק ההון, הכנסות מפסקי דין. ועוד.

כל זאת בהפחתה של עלות המכר, שבתוך עלות זו נכללות קניות של חומרי גלם, נתוני מלאי ועלויות נוספות הקשורות לייצור כמו חומרי גלם, תהליכי עיבוד וייצור, עבודות חוץ, ניהול המלאי ולוגיסטיקה. כמו כן גם עלויות של המעטפת כמו מכירות, קידום, פרסום, יחסי ציבור, עלות בונוסים לסוכנים, תשלומים לפרילנסים, ייעוץ משפטי, כלכלי, אסטרטגי, ראיית חשבון שכר של עובדי המפעל ושל עובדי המטה שמטפלים בנושאים הללו ועלויות נוספות המאפיינות כל חברה על פי תחום העיסוק שלה.

חישוב של הרווח התפעולי

אחד הנתונים החשובים בכל חברה הוא אחוז הרווח התפעולי. הכוונה היא מהו הרווח הישיר כאשר מביאים בחשבון מצד אחד את ההכנסות של המוצרים שהחברה מייצרת, משווקת או מייבאת. ומצד שני מקזזים את ההוצאות הקשורות למכירות בלבד, בלי להביא בחשבון הוצאות של המעגל השני כמו מכירת רכוש קבוע או רווחי הון. בדרך זו רואים את הרווחים התפעוליים ונתון זה מעניק תמונת מצב שהיא חשובה מאד למנהלי החברה.

בנייה של דוח רווח והפסד

דוח רווח והפסד אמור לכלול את כל הנתונים הן של ההכנסות והן של ההוצאות של כל עסק. באופן טבעי לכל סוג של פעילות עסקית יש הכנסות והוצאות שונות ולכן ניקח כדוגמה רשת של צעצועים שיש לה כמה סניפים בכל הארץ. גודלו של כל סניף הוא אחר כמו לדוגמה 400 מ"ר במקום אחד ו – 1,000 מ"ר במקום אחר. מעבר לכך יש שוני בגודלו של המחסן, בעלויות של הארנונה על פי הרשות המקומית שגובה תעריפים מסוימים בכל עיר, כמו כן יש שוני בתעריפים בין שטח החנות לשטח המחסן בכמות העובדים ובפרמטרים נוספים.

נתונים לדוח רווח והפסד

בנוסף לכך יש שוני בעלויות של השכרת הנכס. העלות למ"ר הן של שכר הדירה והן של דמי הניהול בקניון יוקרתי בתל אביב יהיו גבוהות פי כמה מאלו של חנות בגודל זהה בקניון בעיר קטנה בדרום. כדי להיות מדויקים ולקבל נתונים אמיתיים על הרווח או על ההפסד בכל סניף, מכינים טבלה מפורטת אשר מחולקת לעמודות ובכל עמודה נרשם נתון אחר כמו לדוגמה:

 

סניף ירושלים – ספטמבר 2023 

 

שכר הדירה דמי ניהול חשמל ארנונה לחנות ארנונה למחסן  מים שכר עובדים כולל תנאים סוציאליים העמסת הוצאות של עובדי המטה תקשורת הכנסות

 

כאשר מחשבים את כל הנתונים בכל חודש או בכל רבעון על פי החלטתה של ההנהלה, יש שורה תחתונה של רווח, או לחלופין של הפסד חודשי.

דוח רווח והפסד אפשר להכין מראש ולכלול בו נתונים משוערים כמו שכר הדירה ודמי הניהול שאינם משתנים אלא בהפעלת האופציה של החוזה, או העלות של החשמל על פי העונתיות, שכר עובדים ועוד. כאשר חולף החודש הספציפי מעדכנים את הנתונים המדויקים של ההכנסות ושל כל העלויות הנלוות וכך מהר מאד יש דוח מוכן כיוון שהנהלת החברה חייבת להיות עם היד על הדופק ולכן יש חשיבות להכנת הדוח מוקדם ככל האפשר.

מנהל הכספים מכין בכל חודש דוח מסוג זה לכל אחד מהסניפים כדי לבדוק כדאיות של תפעול הסניף והסקת מסקנות פיננסיות עבור כל אחד מהסניפים. אם יש לדוגמה סניף שהרווח שבו הוא נמוך או שקיים הפסד, אפשר לשקול צעדי התייעלות כמו צמצום כוח האדם, הקטנה של גודל הסניף כדי להפחית הוצאות, או סגירת הסניף.

דוחות רווח והפסד עונתיים

יש תחומי עיסוק שבהם שורת ההכנסות ושורת ההוצאות היא די קבועה לאורך השנה. אך יש עסקים אחרים שבהם יש השפעות עונתיות כמו בתחום האופנה, עם תחילת המכירות של הקולקציות החדשות בקיץ ובחורף, או לחלופין בימים של מבצעים מיוחדים שבהם יש מכירות גבוהות. במקרים האלה אי אפשר לבצע הערכה מראש של תוצאות הדוח ואפשר להכין אותו רק בתחילת החודש עבור החודש החולף.

מחלקות היוצרים הפסדים

בעסקים רבים עובדים בשני מישורים ואף בכמות גדולה יותר של מישורים ובפן הכספי מתייחסים לשורת הרווח הסופית כדי לברר עם החברה היא בכללי רווחית או הפסדית. שיטה זו אינה נכונה ויש לפרוט לגורמים את כל יחידות הפעילות בחברה ולבדוק את הרווח או את ההפסד של כל אחת מהן. 

ניקח לדוגמה חברה שעוסקת בהפעלת קו ייצור ליצור חטיפים, מדובר במותג שהוא מאד מצליח ויש לו דרישה גבוהה. מנהלי הכספים מכינים דוח רווח והפסד הבנוי מעלויות הייצור והשיווק:

 

שכר הדירה  דמי ניהול  חשמל ארנונה למפעל  עלויות שיווק ופרסום  עלויות שינוע לוגיסטי ואחסון שכר עובדים כולל תנאים סוציאליים העמסת הוצאות של עובדי המטה  תקשורת  הכנסות 

 

אם מדובר במותג מצליח, ברוב המקרים יהיה רווח בסוף דוח ספציפי זה. 

בנוסף לקו ייצור זה החברה עוסקת גם בשיווק של מוצרים לתחום האינסטלציה. מדובר במערך מורכב הכולל ייבוא של מוצרים, הפעלת כמה סוכנים שמגיעים לקמעונאיים בתחום זה בכל הארץ והם מציעים להם לרכוש את המוצרים האיכותיים שהחברה מייבאת.

 

עלויות ייבוא ומכס  עלויות שינוע הובלה ואחסנה   אחזקת רכבים תקשורת שיווק ופרסום  שכר עובדים כולל תנאים סוציאליים העמסת הוצאות של עובדי המטה  תקשורת  הכנסות 

 

לנישה זו יש מתחרים רבים ולכן כאשר מנתחים את דוח הרווח וההפסד של מחלקה זו רואים שהוא הפסדי.

 

תמונה כוללת של כל דוחות רווח והפסד של החברה

 

בשורת הרווח, לחברה זו יש רווח אשר נובע מהפעילות העסקית המעולה של קו החטיפים, אך מכיוון שנישת האינסטלציה היא הפסדית, נוצר מצב שחלק מהרווחים של קו הייצור מכסים את ההפסדים של מחלקת האינסטלציה.

יש לכך השלכות רבות, האחת היא שאם לא יבצעו שינוי מהותי בנושא האינסטלציה כמו ייבוא של מוצרים חדשניים שעדיין לא מיובאים ארצה או פניה ללקוחות פוטנציאליים חדשים כמו לדוגמה ליזמי נדל"ן ולחברות קבלניות, עדיף לסגור מחלקה זו.

המסקנה השנייה היא שללא נישת האינסטלציה, החברה הזו תגיע לרווחים גבוהים פי כמה ולכן כדאי לשקול הפעלה של קו ייצור נוסף, כדי להגביר את הייצור בתחום שיש לו דרישה כל כך גבוהה. 

ההיבטים של דוחות רווח והפסד הם רבים מאד ולכן מנהלי החברה מנתחים את הדוחות האלו ולעיתים נעזרים ביועץ פיננסי כדי לבצע סיעור מוחות ולקבוע את האסטרטגיה הנכונה לכל מקרה. בהתאם לקו החשיבה שעליו יוחלט, יבוצעו כמה החלטות טקטיות של סדר הפעולות הנחוצות וכל זאת כדי שלא יהיו הפסדים כספיים שהם מסוכנים ליציבותה של החברה. 

התוצאות של דוח רווח והפסד

חלק מהותי של דוח רווח והפסד הוא הרווח התפעולי, הרווח לפני מיסים והרווח או ההפסד הנקי לאחר החישובים הללו. בשלב הראשון מתקבל המידע לגבי הרווח לאחר כל החישובים של ההכנסות בהפחתת עלות המכר, זהו רווח לפני מס. מסכום זה מפחיתים את מס החברות שעומד על % 23 (נכון לחודש אוקטובר 2023 ) והתוצאה לאחר הוצאות המס, היא הרווח הנקי של העסק.

דוחות רווח והפסד בדוחות השנתיים למס הכנסה

כל חברה מגישה בכל שנה לרשויות דוחות כספיים מפורטים על הפעילות הפיננסית שלה. אחד הדוחות הוא דוח רווח והפסד שבו מוצג התחשיב של הרווח או ההפסד השנתי. כל דוחות הרווח וההפסד מבוצעים על פי התקנים החשבונאיים שנקבעו בחוק.

רואה החשבון מכין דוח זה לאחר שהוא ביצע ביקורת מקיפה על ספרי החברה כדי לבחון את אמיתות הנתונים ורק לאחר מכן הוא מאשר את הנתונים ומכין את הדוחות הרלוונטיים להגשה למס הכנסה.

בעקבות סך הרווח הנקי משלמת החברה את סך המס השנתי. רוב החברות משלמות לאורך השנה מקדמות מס ולכן מתוך סך המס לתשלום, מקזז רואה החשבון את המס ששולם כבר והחברה משלמת את הסכום שנותר.

יש מקרים שבהם החברה שילמה לאורך השנה סכום כספי שהוא גבוה מחבות המס שלה ובמקרים האלו מס הכנסה יחזיר לחברה את הסכום ששולם ביתר.

גם במקרה של הפסדים, תקבל החברה את מלוא הכספים המיותרים ששולמו עבור מס, כיוון שאיננה אמורה לשלם כספים לאור ההפסדים שלה. 

דוחות רווח והפסד עבור מכירת חברה

 

ההתנהלות בין עסקים העוסקים בתחומי עיסוק דומים או אחרים לחלוטין, מובילה לא אחת לרצון של חברה אחת לרכוש את החברה האחרת. יש מקרים שבהם משקיע מעוניין להיכנס כשותף שקט או פעיל לחברה, ויש רצון של החברה לצאת להנפקה בבורסה ועוד. 

בכל המקרים הללו רואה החשבון של החברה הרוכשת או של המשקיע, מבקש לקבל מידע פיננסי כדי לקבל החלטה.

בשלב ראשון הוא מבצע בדיקה ראשונית הכוללת ביקורת על הדוחות הכספיים שהוגשו בשנים האחרונות למס הכנסה. לגבי הפעילות בשנה הנוכחית, הדרך הטובה ביותר כדי לתהות על מצבה הכספי של החברה היא באמצעות דוחות רווח והפסד מפורטים ביותר.

הדוחות הללו מעניקים תמונה ברורה ועדכנית שהיא חשובה ביותר כדי לראות את המצב היום, שהוא לא תמיד זהה למצב הכספי של החברה בשנים הקודמות. השינויים עשויים להיות לכאן או לכאן. בעקבות הבדיקה הראשונית הזו הקונה ייתן תשובה ראשונית ועקרונית, אם הוא מעוניין לקדם את התהליך של רכישת העסק ואם כן תתבצע בדיקת נאותות מעמיקה. 

חברה בעלת חובות

במהלך העסקים קורה לא אחת שהחברה צוברת חובות עקב סיבות שונות. כאשר מעוניינים לבצע חלוקה לתשלומים, בוחנים המומחים הפיננסיים את מצבה הכספי של החברה על פי דוחות רווח והפסד וכך הם יכולים לאשר את חלוקת החובות לנושים השונים בהתאם לחוב הקיים לכל אחד מהנושים ומסוגלות ההחזר של החברה.

שליטה על המצב הפיננסי של החברה

אסור למנהלי כל חברה להיות שאננים בנושא הכספי. גם אם מדובר בחברה שהיא מצליחה מאד ובעלת הכנסות קבועות לאורך כל השנים, לצערנו עלולים להיות מקרים שיובילו למהפכים, כמו שקרה לא מכבר עם פרוץ מגפת הקורונה שהותירה חברות רבות ללא הכנסות, כיוון שהחנויות הקמעונאיות היו סגורות. 

לכן רק מי שהיה ברשותו אתר אינטרנט נהנה מהכנסות שוטפות שאף עלו בתקופה זו ומי שלא היה לו אתר אינטרנט מיהר להעלות אתר תוך פרק זמן קצר כדי ליהנות מההכנסות היחידות שהיו אפשרויות והן אלה שהחזיקו את העסק כיוון שהיו לו מחויבויות פיננסיות שוטפות. 

תמיד יכולים אירועים לא צפויים ולאו דווקא מגפות, אלא גם אירועים לא צפויים כמו כניסה של מתחרה עם מוצר ייחודי שנמכר במחיר אטרקטיבי, נתונים שונים שישתנו במשק, העלאה מאסיבית של מחירי השילוח הימי והוצאות גדולות ולא מתוכננות.