עבודה מהבית – טרנד או מציאות עתידית?

דנה ישעיהו

דנה ישעיהו

מומחית בשיווק ומיתוג

בעקבות הקורונה רבים מהעובדים החלו לעבוד מהבית, והמגמה הזו נראית מתחזקת יותר ויותר. כבית עסק, יש לך אפשרות להעסיק עובדים מהבית ואפילו לחסוך כסף, אבל מה חשוב לדעת לפני ולמה כדאי לשים לב?

כנראה שמגפת הקורונה לא תישאר איתנו לנצח, אך עבודה מרחוק החלה עוד לפני הקורונה ותמשיך גם אחרי, השאלה באיזה מינון

מחקר שנערך באנגליה בדק לאורך מספר חודשים עובדים מהבית וגילה שהם מרוצים יותר ואפילו מחוייבים יותר לעבודה. במקביל גילו המעסיקים כי הם לא צריכים להשקיע כסף כמו בעבר על תחזוקת המשרדים שלהם ואפילו יכולים לעבוד למשרד קטן או לגמרי לוותר על השכירות הגבוהה. כמו גם תשלום על רכבים, חניה ועוד שירותים רבים שמוזילים את עלות העובד.

 

חברות הענק גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, אמזון ועוד הודיעו לעובדים שלהן, כי יוכלו להמשיך לעבוד מהבית בחודשים הקרובים. דרופבוקס אישרה לעובדיה לא לחזור למשרדים עד סוף 2020 וטוויטר הודיעה כי עובדיה יוכלו להמשיך לעבוד מן הבית באופן קבוע – ואפילו יקבלו מענק של 1,000 דולר לעובד לרכישת ציוד לעבודה מהבית.

 

עובדים רבים מציינים את היתרונות בעבודה מהבית בכך שאין להם צורך להשתמש ברכב או בתחבורה ציבורית, פחות פקקי תנועה, פחות הוצאות רכב וכמובן שזה תורם לאיכות הסביבה. אבל יש כאלו שעדיין מעדיפים לצאת ולעבוד בסביבת עבודה מסודרת, לעבוד יחד עם הקולגות שלהם ולעשות הפרדה בין החיים האישיים לחיים המקצועיים.

עבודה מהבית

טיפים והמלצות לעבודה יעילה מהמשרד

הכנה לעבודה מסודרת לפי משימות: כמנהלים עליכם להכשיר את העובדים שלכם, על מנת שיוכלו לתפקד ולעמוד ביעדים. כדאי שהיעדים שלכם והמשימות יהיו ברורות לביצוע. חלקו את האחריות בצורה בהירה כמה שיותר, ודאו שיש לכם מערכת שיתוף משימות שעוזרת למעקב ובצעו פגישות זום לקשר רציף. הגדירו בצורה ברורה מהן מטרות העבודה, מהן הציפיות האישיות מכל אחד ואחת מהעובדים ומהו לוח הזמנים.

 

שמירה על קשר עם העובדים: מומלץ לשמור על קשר יום יומי עם העובדים מהבית, אם באמצעות שיחת טלפון, מפגש זום או כל דבר שיכול לגרום לכם לשוחח ולהעלות את המשימות והפרוייקטים על סדר היום, וכן לפתור בעיות או למצוא רעיונות מקוריים לקידום העסק. בחברה של עשרות עובדים מומלץ לקיים לפחות פגישה שבועית. בנוסף לקשר המקצועי, התקשורת תעזור לעובדים להרגיש מחוברים למקום ויוכלו לשוחח עם מישהו.

 

הכנת תשתית טכנולוגית מתאימה – המחשב וציוד התקשורת שיותקנו אצל העובדים יאפשרו להם לבצע את עבודתם בצורה טובה. רצוי שלא יהיו להם תקלות טכניות שיקשו על עבודתם ונסו לארגן תשתית מתאימה לעבודה משותפת אם דרך הענן או באמצעות קבצים משותפים כמו דרופבוקס וכדומה. סביבת העבודה צריכה לכלול גם אמצעי אבטחת מידע ראוים שיבטיחו סביבת עבודה בטוחה וכן אפשרות לגבות את התכנים בצורה קלה.

 

ניסיון לעבוד בצורה שגרתית – כדי להנחיל לעובד את הנורמות וההרגלים שהיו לו כשעבד מהמשרד, נסו ליצור סביבת עבודה רגילה, רק אונליין. עשו מפגשי חברה בזום לקראת סוף השבוע, שלחו לעובד ציוד משרדי שיעזור לו וייתן לו תחושה טובה ואפילו ציוד שיוכל להשתמש בו בבית כמו מעמד ללפטוס או כרית ישיבה וכדומה.

ומה לגבי העתיד?

מחקר של גאלופ שנערך בחודש האחרון הראה כי 52% מהמנהלים חושבים שלפי מה שחוו, העבודה מרחוק הייתה מוצלחת ולכן לא יתנגדו לעשות זאת לעיתים קרובות יותר. המודל שנראה שיהיה הכי רלוונטי הוא שילוב בין עבודה מהבית למשרד, לפחות יום בשבוע כולם יגיעו לעבודה כרגיל וזה כדי לקדם דברים שלא ניתן לעשות לבד, לישיבות ואירועים וכדומה.

 

עבודה מהבית עלולה לפגוע בתנאים של העובדים, כמו למשל שאין אישור לעשות שעות נוספות. כדאי לחתום על הסכם זמני עם העובד ולהתייחס שם לכללי העבודה מהבית.

 

נראה שבקרוב המדינה שלנו תהיה עוד יותר קטנה ואנשים יוכלו לעבוד מהבית גם בפריפריה, ללא צורך להתחרות באנשים שגרים קרוב למקום העבודה. בנוסף, אנשים יתרגלו להכין עמדות עבודה מסודרות בבית וכבר תהיה להם תשתית מוכנה לכך. גם כמות הפרילנסרים שעובדים מהבית הולכת וגדלה, בגלל הרצון של אנשים לנהל את עצמם.