KPI – כך תשדרגו את העסק, את הפעילות ואת הרווחים

אם היו שואלים אתכם האם אתם מרוצים מהביצועים ומההישגים של העסק שלכם, מה הייתם עונים? לאילו ביצועים הייתם מתייחסים בתשובתכם? באילו הישגים הייתם מתחשבים? הצלחת העסק נמדדת במגוון פרמטרים, בהתאם לתחום העיסוק ופעילותו ואתם, בעלי העסק, מחוייבים למדוד את ביצועיו במטרה לשפרם, לקדם את העסק ואת הישגיו. כיצד עושים זאת? הכירו את ה - KPI.

בדיקת הביצועים של העסק הינה אחת מהפעילויות החשובות ביותר וההכרחיות עבור כל עסק, המהווה כלי לבחינת הישגיו ועמידתו ביעדים ובמטרות אשר נקבעו על ידי בעלי העסק. פעילות זו פופולארית בקרב עסקים פרטיים, חברות וארגונים ומוכרת בשם KPI (key performance indicators) – מדדי ביצוע מרכזיים.

באמצעות מדידת הביצועים ובחינתם, ביכולתכם לראות אם ישנה התקדמות חיוביות בפעילות העסק או שמא חלה הדרדרות, לנתח את הקריטריונים הרלוונטיים ולגבש תוכנית פעולה לשיפורם. לכן, פעילות מדידת הביצועים הפכה למקובלת בקרב כל עסק השואף להצליח ולשפר את ביצועיו.

גם אתם מעוניינים לשדרג את העסק שלכם? לפניכם כל המידע הנחוץ למציאת הנקודות לשיפור בעסק שלכם, אשר כל אחת מהן עשויה להשפיע באופן משמעותי על שדרוג העסק, שיפור ביצועיו ומקסום רווחיו.   

 

מה זה KPI

לפני שנסביר את המושג לעומקו, חשוב שתבינו את חשיבותה של פעילות מדידת הביצועים של העסק.

לכל עסק, בכל תחום, ישנן מספר פעולות המתבצעות בו על בסיס קבוע, כחלק מהעבודה היומיומית והינן בעלות השפעה משמעותית על ביצועיו. בין פעולות אלה, נפוצות פעולות השיווק, המכירות, הייצור, הפיתוח וכו'. פעולות אלה נחשבות למדידות וניתן לבחון את השינויים בהן. כמו כן, גם השלכותיהן של פעולות אלה מדידות, כדוגמת הכנסות, רווחים, אינטראקציה עם לקוחות (Engagement) וכו'.

מדידתם של מדדים אלו באופן קבוע, מאפשרת לכם, כבעלי העסק, להבין האם אכן פעילותו בתחומים השונים אפקטיבית, פרודוקטיבית ומקדמת אותו.

 

KPI הינם מדדי הביצוע המרכזיים של העסק וביניהם גם מדדים כלכליים (אך לא רק), באמצעותם ניתן לבדוק באופן יעיל ונכון את התקדמות העסק, בדרך להשגת מטרותיו. אלו הם כלי בקרה ניהוליים המסייעים לכם, בעלי העסק, להעריך את מצבו ולגבש או לרענן את דרכי הפעולה ואת אסטרטגיות הפעילות של העסק.

השימוש ב – KPI נפוץ כיום במגזר העסקי, בכל ענפי המשק ובמיוחד בענפי הטכנולוגיה, השיווק והדיגיטל. המדדים עצמם אינם קבועים ומשתנים בהתאם לעסק ומטרותיו ויכולים להיות:

 

  • כלכליים (כדוגמת הכנסות)
  • תפעוליים (כדוגמת כמות גיוסים)
  • מדדים התלויים בפעילות העסק – כדוגמת כאלו הנוגעים לאינטראקציה עם הלקוחות (תמיכה, שירות לקוחות, שימוש במוצרים וכו').

 

כבעלי העסק, אתם אלו הקובעים ומגדירים את מדדי הביצוע, על פיהם תמדדו ותבחנו את התקדמות העסק שלכם ואת מידת הצלחתו.

 

כיצד תקבעו את מדדי הביצוע לעסק שלכם?

מדדי הביצוע כאמור, אמורים לכלול את הפעילויות העיקריות של העסק, את המשאבים התומכים בפעילויות אלה ואת התפוקות המתקבלות כתוצאה מפעילותו של העסק. על מנת להבין מהם מדדים אלו בעסק שלכם ולקבוע אותם, ביכולתכם להיעזר בשלבים הבאים:

 

 

  • בחרו את מטרותיו העיקריות של העסק. עליכם להבין את המטרות שלכם ואת היעדים שעליכם לכבוש בדרך להשגת המטרות. המטרות אינן רק אלה של העסק, כדוגמת רווחים או מכירות, אלא גם מטרותיהם של המוצרים והשירותים שאתם מציעים.

 

על מנת להגדיר כראוי את מטרות המוצרים או השירותים של העסק שלכם, ענו לעצמכם על השאלות הבאות: מהי הבעיה שהעסק שלכם פותר? מהו אותו פתרון שאתם מציעים ללקוחותיכם? מהם מאפייני הלקוחות שלכם? מהו היתרון התחרותי שלכם על מתחריכם ומה הערך המוסף שאתם מציעים? לאחר שתענו על שאלות אלה, תוכלו לראות בבירור מדדים הנוגעים לפעילותכם וששיפורם יכול להשפיע באופן ניכר על העסק והצלחתו.

 

 

  • הגדירו את המטרות באופן ברור. מטרות כלליות אמנם עוזרות להבין את מהות העסק, אך הן אינן מספקות לצורך הגדרת מדדי הביצוע המרכזיים.

 

לשם כך, עליכם להגדיר במפורש מטרות ספציפיות, ממוקדות ומציאותיות, אותן ברצונכם להשיג. מטרות אלה צריכות לעמוד במספר קריטריונים עיקריים (הידועים מעולם העסקים כמודל SMART):

  • מטרה ממוקדת וספציפית (Specific) – על המטרה להיות מוגדרת, מפורטת וספציפית. הימנעו מהכללות ומביטויים מופשטים וחסרי משמעות אחידה וברורה.

 

    • מטרה כללית: "אני רוצה להשתפר בלימודים".
    • מטרה מפורטת: "אני רוצה לסיים את הסמסטר הקרוב עם ממוצע ציונים של 90 ומעלה".

 

 

  • מדידות (Measurable) – המטרה חייבת להיות מדידה: באחוזים, בסכומים, בכמויות, בזמנים וכו'. כמו כן, דברים יכולים להימדד גם בתחושות: מה נרגיש כשנשיג את המטרה, מה נראה וכו'. כך, נוכל לדעת בוודאות מתי הגענו ליעד שהצבנו.

 

    • מטרה לא מדידה: "אני רוצה להרוויח יותר כסף".
    • מטרה מדידה: "אני רוצה להרוויח בחודש הקרוב 5000 ₪ יותר משהרווחתי בחודש שעבר".

 

 

  • מציאותיות וברות השגה (Attainable) – חשוב להציב מטרות בגבול ההיגיון. אין הכוונה שלא לשאוף להישגים גדולים, אבל חושב להכיר במציאות ולא להציב מטרות שקרוב לוודאי שלא יהיה באפשרותנו להשיגן.

 

    • מטרה לא מציאותית: "אני רוצה להשיג תוך 3 שנים שוויון בין כל בני האדם".
    • מטרה מציאותית: "אני רוצה להקים תוך שנה ארגון שמטרתו לקיים מפגשי הסברה ואירועים המעודדים שוויון בין אזרחי המדינה".

 

 

  • רלוונטיות (Relevant) – על המטרות להיות רלוונטיות לפעילות העסק ולתוכניות האסטרטגיות העתידיות. מכיוון שעל מטרות אלו אתם צפויים לבסס את היעדים לטווח הקצר, עליכם להקפיד שאכן הן תואמות לתחום ולענף אליו משתייך העסק, לקהל היעד, לפעילויות השונות שמתבצעות בעסק ולאסטרטגיה העסקית.

 

 

  • תחומות בזמן (Time Bound) – הגדרת מסגרת זמן לכל מטרה מאפשר לנו לבחון את ההתקדמות בדרך לדד ליין שנקבע. כמו כן, הגדרת הדד ליין יוצרת לחץ להספיק ולהגיע למטרה ומונעת "מריחת זמן" ודחיינות.

 

 

  • הימנעו מלמדוד הכל – מכיוון שבמסגרת הפעילות של העסק יש כל כך הרבה ערכים מדידים, נוטים לעיתים בעלי עסקים ומנהלים בכירים למדוד יותר מידי דברים, גם אם אלו אינם תורמים דבר. חשוב להקפיד ולבחור אך ורק במדדים המייצגים ערכים שבאמת חשובים לעסק. כך, תימנעו מבזבוז זמן, אנרגיה ומשאבים, על בחינת ערכים שאינם באמת רלוונטיים להתפתחות וקידום העסק.

 

 

  • הטמעת המדדים הנבחרים ככלי בקרה – לאחר בחירת המדדים, הקפידו להפיץ אותם בעסק ולעדכן את כל בעלי התפקידים הרלוונטיים על המדדים הנבחרים. כך, יהפכו המדדים לכלי ניהולי אשר מניע את נושאי התפקידים בהם הם נוגעים, לשפר את פעילותם, לשם הצגת תוצאות מיטביות במדידות העתידות לבוא.

 

 

לאחר קביעה מוצלחת ומושכלת של מדדי הביצוע, תוכלו להתחיל להניע את העסק לכיוונן של המטרות שנקבעו, בדרך לשיפורם של אותם מדדים.

מדדי ביצוע נפוצים

אמנם מדדי הביצוע תלויים בפעילות העסק ובמטרותיו, אך עדיין ישנם מספר מדדים הנפוצים במרבית החברות והארגונים. מדדים אלו נוגעים במטרות המוגדרות בעולם העסקים כהכרחיות לקיומו והצלחתו של כל עסק.

רווח ברוטו - זהו המדד המתבקש בכל תחום עיסוק במשק. מדד זה מראה "כמה כסף נכנס" (לפני עלויות והוצאות של העסק) ומהווה מטבע הדברים את אחד המדדים העיקריים הנבדקים על ידי משקיעים. רווח זה ידוע גם כ"רווח גולמי".

על מנת לחשב את רווח זה ניקח את סך התשואה ממכירת מוצר או שירות ונחסיר ממנה את סך עלויות הייצור, הייבוא וההפצה שלהם. 

לדוגמא – אם מוצר שלכם נמכר בעלות של 10 ₪ ליחידה ומכרתם 1000 יחידות, התשואה שלכם הינה 10,000 ₪. אם סך עלויות הייצור, הייבוא וההפצה עומדות על 7 ₪ לכל יחידה, הרי שהרווח ברוטו הינו 3000 ₪ ושיעור הרווח הגולמי עומד על 30%.

תפוקה - זהו אחד המדדים הבסיסיים ביותר, בעיקר בענפי הייצור. מדד זה בודק את יכולות הייצור של המכונות ושל אתר הייצור בפרק זמן מוגדר. התפוקה נמדדת לפי מספר היחידות שהופקו בשעה / יום.

אם ביכולתכם לייצר 10 יחידות ביום, הרי שזוהי התפוקה היומית שלכם. התייעלות באופן הפעילות בעסק, במהירות העבודה, בקצב פעילות המכונות, עשויה לשפר את התפוקה היומית ובכך גם את הכנסות העסק.

כמות הלקוחות הפעילים בכל חודש

בייחוד כשמדובר בעסקים נותני שירות, באפליקציות או בפלטפורמות, מדד זה מסייע לבחון את מעורבותם האקטיבית של הלקוחות ואת עצם היותם לקוחות פעילים. באמצעות מדד זה יש לבחון את תדירות הפעילות של הלקוחות ואת האפשרות להגברתה, לשם שימורם. 

מכירות - כמות המכירות בפרק זמן נתון

מכירה בסופו של דבר היא המשפיעה על הרווח ועל כן יש לבחון את כמות המכירות ואת המניעים לשינויים בה. יש לשאוף תמיד להגדלת המכירות ובהתאם, במידה והעסק מצליח לייצר ביקושים גבוהים, גם המחירים ישתנו וישליכו יחד על הרווח ברוטו.

לדוגמא – אם בחודש נמכרים בממוצע 1000 מוצרים, הרי שהשאיפה צריכה להיות לחצות את רף זה ולמכור כמות גדולה יותר באמצעות הגדלת הביקושים, ובכך להגדיל גם את ההכנסה החודשית הממוצעת.

עלות הלקוח - המטרה של כל עסק הינה להשיג את מספר הלקוחות הגבוה ביותר, שיביאו עמם הכנסות גבוהות יותר, תוך השקעה כספית מינימלית בהשגתם.

עלות הלקוח מחושבת כסך עלות המשאבים שהושקעו בהבאתו של כל לקוח. את נתון זה יש למדוד לטובת בחינת כדאיות ההשקעה הנוכחית בכל לקוח שהעסק מצליח לגייס.

 

דוגמא לחישוב עלות הלקוח: בהנחה שהנכם משקיעים 500 ₪ בחודש על שיווק ועוד 1000 ₪ על מכירות ובמהלך החודש השגתם 50 לקוחות, עלות הלקוח עבורכם הינה 30 ₪. ככל שהרווח נטו מפעילותו של כל לקוח גבוה בערכו מעלות הלקוח, כך משתלמת ההשקעה בהשגתו.

מדד עלויות הייצור - מדד זה מסייע לבצע אופטימיזציה בעלויות ייצור המוצרים ובעלויות הרכיבים והמשאבים הנדרשים לייצור. שמירה על עלויות קבועות המאפשרות יצירת רווחים נאים ופעילות לשם הקטנתן של עלויות אלה, מסייעות בסופו של דבר למיקסום רווחים.

כך, אם עלויות ייצור יחידה קטנות מ – 7 ₪ ל – 6 ₪, הרי שרווחי העסק יגדלו באופן משמעותי, הרווח ברוטו על כל מוצר יגדל ל – 4 ₪ (גידול של 33%) והרווח הגולמי על מכירת 1000 מוצרים יגדל גם הוא, בהתאמה, ל – 4000 ₪.

HR – כמה עובדים מגויסים מול כמה עוזבים

זהו מדד הנפוץ בארגונים המעסיקים עובדים בתפקידים המאופיינים בתחלופה גבוהה, כגון שירות לקוחות, טלמרקטינג, עבודה מועדפת וכו'. כמו כן, המדד נפוץ בעבודות בהן ישנו מחסור בכוח אדם כדוגמת ענף ההייטק בו הגיוס מהווה לעיתים אתגר וכך גם פעילות השיור של העובדים, הנוטשים לא אחת את משרותיהם בחברה לטובת משרה בחברה אחרת, בתנאים מועדפים. 

שביעות רצון לקוחות - מה שחשוב, בעיקר בתחומי עיסוק הנוגעים לשירות לקוחות, הוא שביעות רצונם של הלקוחות. כשמדובר בחברה המעניקה את שירותיה על בסיס חודשי ולקוחותיה יכולים לסיים את ההתקשרות עמה בכל רגע נתון, עולה הצורך בהגברת שביעות רצונם לשם מניעת הנטישה והמעבר לחברות מתחרות.

את מדד זה ניתן לבחון באמצעות מתן שאלוני שביעות רצון לכלל הלקוחות, הכוללים מתן ציון על מגוון נקודות מפגש עם הלקוחות (מענה טלפוני, שירות לקוחות, נקודות מכירה), על מוצרי העסק ומאפייניהם, על פעילות העסק (שירותים שונים, התקנות, תיקונים וכו'), על תפיסתם של הלקוחות את העסק ותדמיתו בעיניהם ובאיזו מידה היו ממליצים על העסק, מוצריו ושירותיו למכריהם. ניתוח הציונים בשאלונים אלו וחישוב הציון הממוצע לכל קטגוריה יאפשר לאמוד את מידת שביעות רצון הלקוחות ממנו.

לסיכום

KPI הינו אוסף המדדים ההכרחיים להתפתחותו ואף לשרידותו של העסק. הימנעות ממדידת הביצועים, המשפיעים באופן ישיר על היכולת לעמוד ביעדים שנקבעו ועל היכולת להשיג את המטרות שהוגדרו, תמנע במקביל את יכולתו של העסק לשפר את ביצועיו באופן יזום. כמו כן, עסקים, חברות וארגונים אשר אינם נוקטים במדידת ביצועיהם, עלולים שלא לשים לב לירידה בהם אשר יכולה להביא בסופו של דבר להידרדרות העסק, אף עד כדי קריסתו.

 

לכן, הקפידו להשקיע בקביעת מטרות ובהתאם לכך – בהגדרת מדדי הביצוע, המשקפים את הפעולות אותן ברצונכם לשפר לאורך זמן.  

 

בהצלחה!