קבלו הצעת מחיר מהירה

אנא מלאו את הפרטים ונשלח אליכם את הצעת המחיר

תודה! ההצעה בדרך אליכם

SAAS – האם זה מודל שמתאים לעסק שלכם?

נמרוד רייזנר

נמרוד רייזנר

מנכ"ל Expert מומחה לעסקים קטנים

למה עסקים בוחרים להחליף תוכנות יקרות בפתרונות ענן שעולים פי 10 פחות? Software as a Service (SaaS) מאפשר לכל עסק לגשת לתוכנות מתקדמות דרך האינטרנט במנוי חודשי, ללא השקעות ענק בחומרה או צוותי IT. מהמכירות ועד החשבונות - גלו איך מודל SaaS יכול לחולל מהפכה בעסק שלכם.

מודל ה-SaaS פועל בכך שהוא מאפשר למשתמשים לגשת ליישומי תוכנה המתארחים בשרת מרוחק. משתמשים יכולים לגשת לתוכנה מכל מכשיר עם חיבור לאינטרנט, כולל מחשבים שולחניים, מחשבים ניידים, סמארטפונים וטאבלטים. התוכנה מועברת באמצעות דפדפן אינטרנט או אפליקציה שולחנית או ניידת, בהתאם לספק ולאפליקציית התוכנה הספציפית.

 

ספקי SaaS מציעים בדרך כלל מגוון תוכניות מנוי עם רמות שונות של תכונות ופונקציונליות, כמו גם מבני תמחור שונים. תוכניות מנוי יכולות להתבסס על מספר המשתמשים, רמת השימוש או מדדים אחרים.

 

אחד היתרונות המרכזיים של מודל ה-SaaS הוא שיש לחברות את האפשרות להגדיל או להקטין את השימוש בתוכנה לפי הצורך. ככל שחברות גדלות, הן יכולות להוסיף בקלות משתמשים או תכונות חדשות לתוכנית המנוי שלהן, מבלי לדאוג להתקנות חומרה או תוכנה נוספות. אם חברה צריכה לצמצם, היא יכולה פשוט לצמצם את תוכנית המנויים שלה בהתאם.

האם ידעתם?

95% מהעסקים בעולם כבר משתמשים בפתרונות SaaS, ו-85% מכל היישומים העסקיים צפויים להיות מבוססי SaaS עד 2025 – מהפכה דיגיטלית שמשנה את כללי המשחק לחלוטין.

מה זה SaaS - על התופעה שמשנה את עולם העסקים

SaaS מה זה בעצם? השם הוא ראשי תיבות של Software as a Service – תוכנה כשירות. זהו מודל חדשני שבו תוכנות מתארחות בענן ומועברות לעסקים דרך האינטרנט במנוי חודשי או שנתי, במקום רכישה חד-פעמית.

 

בעוד שלפעמים מבלבלים ושואלים "SAS מה זה" או "מה זה SAS", חשוב לדעת שמדובר בדיוק באותו מושג – Software as a Service. המהפכה של SaaS מאפשרת לכל עסק לגשת לתוכנות מתקדמות מכל מקום ובכל זמן, ללא צורך בהשקעות ענק בחומרה או צוותי IT מיוחדים.

 

לדוגמה, במקום לקנות תוכנת חשבונות ב-50,000 ש"ח ולהתקין אותה על כל מחשב בחברה, עסקים יכולים היום לשלם 200 ש"ח חודש ולקבל גישה מיידית לתוכנה מכל מכשיר עם אינטרנט.

SAAS - האם זה מודל שמתאים לעסק שלכם?

כאשר שוקלים אם SaaS היא הבחירה הנכונה עבור העסק שלכם, ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון. הנה כמה שיקולים מרכזיים שכדאי לזכור:

  • צרכים עסקיים: הצעד הראשון בקביעה אם SaaS היא הבחירה הנכונה עבור העסק שלכם הוא להעריך את הצרכים העסקיים שלכם. שימו לב באילו יישומי תוכנה אתם משתמשים כעת, איזו פונקציונליות אתם דורשים ומה התקציב שלכם. פתרונות SaaS יכולים להתאים לעסקים הזקוקים לגישה למגוון רחב של יישומי תוכנה, כמו גם לאלה שצריכים להגדיל או להקטין במהירות.

  • דרישות התעשייה: גורם נוסף שיש לקחת בחשבון בעת הערכת פתרונות SaaS הוא האם הם עומדים בדרישות הייחודיות של התעשייה שלכם. לחלק מהענפים, כגון שירותי בריאות או פיננסים, יש תקנות מחמירות בנוגע לפרטיות ואבטחת מידע. וודאו שפתרון ה-SaaS שאתם בוחרים עומד בדרישות אלה כדי למנוע בעיות משפטיות או צורך בהתאמות פוטנציאליות בהמשך הדרך.

  • אינטגרציה: פתרונות SaaS עשויים לדרוש אינטגרציה עם יישומי תוכנה או כלים אחרים שבהם העסק שלכם משתמש. וודאו שפתרון ה-SaaS שאתם בוחרים משתלב בצורה חלקה עם הכלים הקיימים כדי למנוע שיבושים או חוסר יעילות בזרימת העבודה.
SAAS

מדריך לבחירת מודל SaaS הנכון לעסק שלכם

בחירת חברת SaaS מתאימה היא החלטה קריטית שיכולה להשפיע על יעילות העסק לשנים קדימה. התהליך דורש בחינה מעמיקה של מספר גורמים מרכזיים.

  • זיהוי הצרכים העסקיים – הצעד הראשון הוא מיפוי מדויק של הצרכים שלכם. איזה תהליכים בעסק צריכים שיפור? האם מדובר בניהול לקוחות, מלאי, חשבונות או תקשורת פנימית? חברות SaaS מובילות כמו Salesforce מתמחות בניהול קשרי לקוחות, בעוד שאחרות כמו QuickBooks מתמקדות בחשבונות ופיננסים.

  • הערכת התאמה לתעשייה – לכל תעשייה יש דרישות ייחודיות. עסקים בתחום הבריאות זקוקים לחברת SaaS העומדת בתקני HIPAA, בעוד שחברות פיננסיות דורשות תקני אבטחה מחמירים יותר. וודאו שהפתרון שבחרתם מותאם לתחום שלכם.

  • בדיקת יכולות אינטגרציה – מערכת SaaS מצוינת שלא משתלבת עם הכלים הקיימים שלכם יכולה ליצור בעיות גדולות יותר מאלה שהיא פותרת. בדקו מראש איך הפלטפורמה תתחבר למערכות הקיימות שלכם.

דוגמאות לחברות SaaS מצליחות

אחת מחברות ה-SaaS הידועות ביותר היא Salesforce, המספקת תוכנה לניהול קשרי לקוחות (CRM) לעסקים. Salesforce נוסדה ב-1999 ומאז גדלה והפכה לאחת מחברות ה-SaaS הגדולות בעולם, עם שווי שוק של למעלה מ-200 מיליארד דולר. פלטפורמת ה-CRM מבוססת הענן של החברה מאפשרת לעסקים לנהל את קשרי הלקוחות, המכירות והשיווק שלהם במקום אחד. Salesforce מציעה גם מגוון יישומי תוכנה אחרים מבוססי ענן, כולל אוטומציה של שיווק, אנליטיקה ומסחר אלקטרוני.

 

חברת SaaS מצליחה נוספת היא Zoom, המספקת תוכנת ועידת וידאו ושיתוף פעולה מבוססי ענן. זום נוסדה בשנת 2011 והפכה לפופולרית יותר ויותר בשנים האחרונות, במיוחד בשל מגיפת הקורונה שהובילה לעלייה בעבודה מרחוק ופגישות מקוונות. הפלטפורמה מבוססת הענן של זום מאפשרת למשתמשים לערוך פגישות וירטואליות, סמינרים מקוונים, ועידות וידאו מכל מקום בעולם, באמצעות כל מכשיר עם חיבור לאינטרנט. הממשק הידידותי למשתמש והתמחור הנגיש של החברה הפכו אותה לבחירה פופולרית עבור עסקים בכל הגדלים.

 

חברות SaaS מצליחות נוספות כוללות את Dropbox, המספקת תוכנת אחסון קבצים ושיתוף פעולה מבוססי ענן, ואת HubSpot, המספקת מגוון יישומי תוכנות שיווק, מכירות ושירות לקוחות מבוססי ענן. חברות אלו, יחד עם רבות אחרות, מינפו את מודל ה-SaaS כדי לספק פתרונות תוכנה חסכוניים, גמישים הניתנים להרחבה ולצמצום לעסקים ברחבי העולם.

זה אולי יפתיע אתכם..

השוק הגלובלי של SaaS צפוי לגדול מ-317 מיליארד דולר ל-1.23 טריליון דולר תוך 8 שנים בלבד – צמיחה מסחררת של התעשייה העולמית.

מאפיינים של חברות SaaS: מה מייחד אותן?

חברות SaaS נבדלות מחברות תוכנה מסורתיות בכמה דרכים מרכזיות. להלן כמה מהמאפיינים העיקריים המייחדים אותם:

  • מודל איחסון מבוסס ענןחברות SaaS מספקות את יישומי התוכנה שלהן דרך האינטרנט, תוך שימוש במודל מבוסס ענן. המשמעות היא שמשתמשים יכולים לגשת לתוכנה מכל מקום בעולם, באמצעות כל מכשיר עם חיבור לאינטרנט. מודל איחסון מבוסס הענן מאפשר לחברות SaaS להציע פתרונות תוכנה גמישים, מדרגיים וחסכוניים לעסקים בכל הגדלים.

  • תמחור מבוסס מנוי – חברות SaaS מציעות בדרך כלל את יישומי התוכנה שלהן על בסיס מנוי, במקום למכור אותן במחיר מלא. המשמעות היא שעסקים משלמים תשלום חודשי או שנתי כדי להשתמש בתוכנה, במקום לבצע השקעה גדולה מראש. תמחור מבוסס מנוי מאפשר לעסקים להגדיל או להקטין לפי הצורך, ולהימנע מהעלויות הגבוהות הקשורות לרכישות תוכנה מסורתיות.

  • התמקדות בשירות לקוחות –  חברות SaaS ידועות במחויבות שלהן לספק שירות ותמיכה יוצאי דופן ללקוחות. מכיוון שהתוכנה מועברת דרך האינטרנט, חברות SaaS יכולות להציע תמיכה מרחוק ופתרון בעיות, כמו גם הדרכה ומשאבים מקוונים. התמקדות זו בשירות לקוחות היא חלק מרכזי במודל העסקי של SaaS, ועוזרת לבנות קשרים ארוכי טווח עם לקוחות.

  • חדשנות מתמשכתחברות SaaS מחויבות לחדש ולשפר ללא הרף את יישומי התוכנה שלהן. מכיוון שהתוכנה מועברת דרך האינטרנט, חברות SaaS יכולות לשחרר עדכונים ותכונות חדשות במהירות ובקלות יותר מאשר חברות תוכנה מסורתיות. הדבר מאפשר להם להגיב בצורה יעילה יותר לצרכי הלקוחות ולמגמות השוק, ולהישאר לפני המתחרים.

היתרונות של אימוץ מודל SaaS

מינוף מודל ה-SaaS יכול להציע מגוון יתרונות לעסקים בכל הגדלים בתעשיות שונות. הנה כמה מהיתרונות המרכזיים:

 

  • חיסכון בעלויות: אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של SaaS הוא החיסכון. מודל זה יכול להיות חסכוני יותר מתוכנה מסורתית. עם SaaS, עסקים לא צריכים להשקיע ברישיונות חומרה או תוכנה יקרים. במקום זאת, הם משלמים דמי מנוי כדי לגשת לתוכנה דרך האינטרנט, מה שמבטל הרבה מהעלויות הראשונות הקשורות לתוכנה מסורתית, והופך אותה לאפשרות נגישה יותר עבור עסקים קטנים ובינוניים.

 

  • מדרגיות: פתרונות SaaS ניתנים מאוד להרחבה, והם יכולים לגדול ולהתאים את עצמם לצרכים המשתנים של עסק. ככל שעסק גדל, הוא יכול להוסיף בקלות משתמשים חדשים, תכונות ופונקציונליות מבלי צורך להשקיע בחומרה או תוכנה נוספים. הדבר מקל על עסקים להגדיל או להקטין את השימוש והתימחור במהירות, בהתאם לצרכים שלהם.

 

  • נגישות וגמישות: פתרונות SaaS נגישים מכל מקום ובכל זמן, כל עוד יש חיבור לאינטרנט. זה מקל על העובדים לעבוד מרחוק או תוך כדי תנועה, ומגדיל את הפרודוקטיביות והיעילות. בנוסף, פתרונות SaaS מוצעים בדרך כלל על בסיס מנוי, מה שנותן לעסקים את הגמישות לשלם רק עבור מה שהם צריכים ולהקטין או לבטל את המנוי שלהם לפי הצורך.

 

בנוסף ליתרונות אלו, אימוץ מודל ה-SaaS יכול להציע לעסקים שקט נפשי בכל הקשור לאבטחה ותחזוקה. עם SaaS, הספק אחראי לוודא שהתוכנה מעודכנת, מאובטחת ומגובה באופן קבוע. הדבר יכול לחסוך לעסקים זמן ומשאבים שאחרת היו מושקעים בתחזוקה ותמיכה של IT.

SaaS – יתרונות וחסרונות
יתרונות חסרונות
חיסכון בעלויות
אין צורך בהשקעה ראשונית גדולה בחומרה ורישיונות
תלות באינטרנט
ללא חיבור לאינטרנט – אין גישה למערכת
נגישות מכל מקום
עבודה מהבית, מהמשרד או מכל מקום בעולם
שליטה מוגבלת בנתונים
הנתונים נמצאים אצל ספק חיצוני
עדכונים אוטומטיים
תמיד הגרסה האחרונה ללא הפרעה לעבודה
עלויות חוזרות
תשלום מנוי חודשי/שנתי ללא סוף
מדרגיות קלה
הוספה או הפחתה של משתמשים בקלות
תלות בספק
אם הספק נופל או נסגר – אתם בבעיה
אבטחה מתקדמת
רמת אבטחה גבוהה שעולה יקר לעסק קטן
התאמה מוגבלת
פחות אפשרויות להתאמה אישית מיוחדת
התחלה מהירה
אפשר להתחיל לעבוד תוך דקות מההרשמה
מגבלות שימוש
מגבלות על כמות נתונים, משתמשים או פעולות

יצירת מודל פיננסי עבור חברות SaaS - מה לשקול?

בעת בניית מודל פיננסי עבור חברת SaaS, יש לזכור מספר שיקולים מרכזיים. להלן שלושה גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון:

  • זרמי הכנסה: אחד המרכיבים החשובים ביותר במודל פיננסי של SaaS הוא הבנת מחזור ההכנסות של החברה. בניגוד למודלים מסורתיים של תוכנה, שלעתים קרובות כרוכים ברכישות חד פעמיות, חברות SaaS בדרך כלל מייצרות הכנסות חוזרות באמצעות דמי מנוי או תמחור מבוסס שימוש. חשוב להבין כיצד מחזורי ההכנסות הללו פועלים, כיצד הם מחושבים וכיצד הם יגדלו עם הזמן.

  • גיוס ושימור לקוחות: שיקול מרכזי נוסף בעת בניית מודל פיננסי עבור חברת SaaS הוא גיוס ושימור לקוחות. חברות SaaS בדרך כלל משקיעות רבות בשיווק ובמכירות כדי לרכוש לקוחות חדשים, אך חשוב גם להתמקד בשימור לקוחות קיימים כדי להבטיח צמיחה ארוכת טווח בהכנסות. קחו בחשבון גורמים כמו שיעורי נטישה של לקוחות, ערך חיי הלקוח והעלות של רכישת לקוחות חדשים בעת בניית המודל הפיננסי שלכם.

  • עלויות תפעול: לבסוף, חשוב לקחת בחשבון את עלויות התפעול הכרוכות בניהול חברת SaaS. עלויות אלו עשויות לכלול משכורות והטבות לעובדים, עלויות פיתוח ותחזוקה של תוכנה, עלויות אירוח ותשתית והוצאות שיווק ומכירה. הבנת העלויות הללו וכיצד הן ישתנו ככל שהחברה תגדל היא קריטית לבניית מודל פיננסי מציאותי.

השוואת עלויות: SaaS מול תוכנה מסורתית - חישוב ROI אמיתי

אחת השאלות החשובות ביותר שעסקים שואלים היא האם המעבר ל-SaaS באמת משתלם כלכלית. התשובה תלויה בהבנה מדויקת של כל העלויות המעורבות.

עלויות גלויות ונסתרות בתוכנה מסורתית

תוכנה מסורתית נראית זולה יותר במבט ראשון, אבל יש לקחת בחשבון עלויות נסתרות:

  • רכישת רישיונות: 50,000-200,000 ש"ח לכל מערכת
  • חומרה ושרתים: 30,000-100,000 ש"ח
  • צוות IT לתחזוקה: 15,000-25,000 ש"ח לחודש
  • שדרוגים: 20,000-50,000 ש"ח כל 2-3 שנים
  • אבטחת נתונים וגיבויים: 5,000-15,000 ש"ח לחודש

מודל העלויות של SaaS

חברות SaaS מציעות מודל עלויות שקוף ובר חיזוי:

  • מנוי חודשי/שנתי: 200-2,000 ש"ח לחודש לכל משתמש
  • ללא עלויות התקנה או חומרה
  • עדכונים ותחזוקה כלולים במחיר
  • גיבויים ואבטחה כלולים
  • תמיכה טכנית כלולה

חישוב ROI למשך 5 שנים

עבור עסק בינוני עם 20 עובדים:

תוכנה מסורתית:

  • עלות התקנה ראשונית: ₪300,000
  • תחזוקה שנתית: ₪180,000
  • שדרוגים: ₪100,000
  • סה"כ 5 שנים: ₪1,300,000

פתרון SaaS:

  • מנוי שנתי: ₪240,000
  • סה"כ 5 שנים: ₪1,200,000

הפרש: חיסכון של ₪100,000 + גמישות וזמינות משופרת.

סיכום: למה SaaS הוא העתיד של העסקים?

 מה זה? זה הרבה יותר ממשמעתו הטכנית. זוהי מהפכה אמיתית באופן שבו עסקים פועלים ומנהלים את עצמם. חברות SaaS מובילות כמו Salesforce, Microsoft ו-Google הוכיחו שהמודל הזה לא רק יעיל – הוא חיוני לעסקים שרוצים להישאר תחרותיים.

היתרונות המרכזיים שמביא SaaS:

  • חיסכון משמעותי בעלויות התקנה ותחזוקה
  • גמישות מלאה – עבודה מכל מקום ובכל זמן
  • עדכונים אוטומטיים ללא הפרעה לעבודה
  • אבטחת נתונים ברמה הגבוהה בעולם
  • יכולת הרחבה מהירה בהתאם לצמיחת העסק

למי מתאים SaaS? התשובה הפשוטה: לכל עסק. מסטארט-אפ של שני אנשים ועד תאגיד ענק – כולם יכולים להפיק תועלת מהמעבר ל-SaaS. השאלה היא לא האם לעבור, אלא מתי ואיך לעשות את זה נכון.

המסר  החשוב

עסקים שלא יעברו ל-SaaS בשנים הקרובות ימצאו את עצמם מפגרים אחרי המתחרים. זה לא עוד טרנד טכנולוגי – זה שינוי יסודי באופן שבו העולם עובד. מי שיבין את זה מוקדם יקבל יתרון תחרותי משמעותי.