קבלו הצעת מחיר מהירה

אנא מלאו את הפרטים ונשלח אליכם את הצעת המחיר

תודה! ההצעה בדרך אליכם

SAAS – האם זה מודל שמתאים לעסק שלכם?

נמרוד רייזנר

נמרוד רייזנר

מנכ"ל Expert מומחה לעסקים קטנים

Software as a Service) SaaS) הוא מודל הפצת תוכנה מבוסס ענן. בענן מתארחים תוכנות והם מועברים דרך האינטרנט. בעיקרו של דבר, במקום שחברות יצטרכו לרכוש תוכנה ולהתקין אותה על המחשבים בחברה, עסקים יכולים לגשת ליישומי תוכנה דרך האינטרנט על בסיס מנוי. מודל זה מאפשר לחברות לחסוך כסף בהתקנות יקרות של חומרה ותוכנה, כמו גם תחזוקה ושדרוגים.

מודל ה-SaaS פועל בכך שהוא מאפשר למשתמשים לגשת ליישומי תוכנה המתארחים בשרת מרוחק. משתמשים יכולים לגשת לתוכנה מכל מכשיר עם חיבור לאינטרנט, כולל מחשבים שולחניים, מחשבים ניידים, סמארטפונים וטאבלטים. התוכנה מועברת באמצעות דפדפן אינטרנט או אפליקציה שולחנית או ניידת, בהתאם לספק ולאפליקציית התוכנה הספציפית.

 

ספקי SaaS מציעים בדרך כלל מגוון תוכניות מנוי עם רמות שונות של תכונות ופונקציונליות, כמו גם מבני תמחור שונים. תוכניות מנוי יכולות להתבסס על מספר המשתמשים, רמת השימוש או מדדים אחרים.

 

אחד היתרונות המרכזיים של מודל ה-SaaS הוא שיש לחברות את האפשרות להגדיל או להקטין את השימוש בתוכנה לפי הצורך. ככל שחברות גדלות, הן יכולות להוסיף בקלות משתמשים או תכונות חדשות לתוכנית המנוי שלהן, מבלי לדאוג להתקנות חומרה או תוכנה נוספות. אם חברה צריכה לצמצם, היא יכולה פשוט לצמצם את תוכנית המנויים שלה בהתאם.

דוגמאות לחברות SaaS מצליחות

אחת מחברות ה-SaaS הידועות ביותר היא Salesforce, המספקת תוכנה לניהול קשרי לקוחות (CRM) לעסקים. Salesforce נוסדה ב-1999 ומאז גדלה והפכה לאחת מחברות ה-SaaS הגדולות בעולם, עם שווי שוק של למעלה מ-200 מיליארד דולר. פלטפורמת ה-CRM מבוססת הענן של החברה מאפשרת לעסקים לנהל את קשרי הלקוחות, המכירות והשיווק שלהם במקום אחד. Salesforce מציעה גם מגוון יישומי תוכנה אחרים מבוססי ענן, כולל אוטומציה של שיווק, אנליטיקה ומסחר אלקטרוני.

 

חברת SaaS מצליחה נוספת היא Zoom, המספקת תוכנת ועידת וידאו ושיתוף פעולה מבוססי ענן. זום נוסדה בשנת 2011 והפכה לפופולרית יותר ויותר בשנים האחרונות, במיוחד בשל מגיפת הקורונה שהובילה לעלייה בעבודה מרחוק ופגישות מקוונות. הפלטפורמה מבוססת הענן של זום מאפשרת למשתמשים לערוך פגישות וירטואליות, סמינרים מקוונים, ועידות וידאו מכל מקום בעולם, באמצעות כל מכשיר עם חיבור לאינטרנט. הממשק הידידותי למשתמש והתמחור הנגיש של החברה הפכו אותה לבחירה פופולרית עבור עסקים בכל הגדלים.

 

חברות SaaS מצליחות נוספות כוללות את Dropbox, המספקת תוכנת אחסון קבצים ושיתוף פעולה מבוססי ענן, ואת HubSpot, המספקת מגוון יישומי תוכנות שיווק, מכירות ושירות לקוחות מבוססי ענן. חברות אלו, יחד עם רבות אחרות, מינפו את מודל ה-SaaS כדי לספק פתרונות תוכנה חסכוניים, גמישים הניתנים להרחבה ולצמצום לעסקים ברחבי העולם.

SAAS

מאפיינים של חברות SaaS: מה מייחד אותן?

חברות SaaS נבדלות מחברות תוכנה מסורתיות בכמה דרכים מרכזיות. להלן כמה מהמאפיינים העיקריים המייחדים אותם:

מודל איחסון מבוסס ענן

חברות SaaS מספקות את יישומי התוכנה שלהן דרך האינטרנט, תוך שימוש במודל מבוסס ענן. המשמעות היא שמשתמשים יכולים לגשת לתוכנה מכל מקום בעולם, באמצעות כל מכשיר עם חיבור לאינטרנט. מודל איחסון מבוסס הענן מאפשר לחברות SaaS להציע פתרונות תוכנה גמישים, מדרגיים וחסכוניים לעסקים בכל הגדלים.

תמחור מבוסס מנוי

חברות SaaS מציעות בדרך כלל את יישומי התוכנה שלהן על בסיס מנוי, במקום למכור אותן במחיר מלא. המשמעות היא שעסקים משלמים תשלום חודשי או שנתי כדי להשתמש בתוכנה, במקום לבצע השקעה גדולה מראש. תמחור מבוסס מנוי מאפשר לעסקים להגדיל או להקטין לפי הצורך, ולהימנע מהעלויות הגבוהות הקשורות לרכישות תוכנה מסורתיות.

התמקדות בשירות לקוחות

חברות SaaS ידועות במחויבות שלהן לספק שירות ותמיכה יוצאי דופן ללקוחות. מכיוון שהתוכנה מועברת דרך האינטרנט, חברות SaaS יכולות להציע תמיכה מרחוק ופתרון בעיות, כמו גם הדרכה ומשאבים מקוונים. התמקדות זו בשירות לקוחות היא חלק מרכזי במודל העסקי של SaaS, ועוזרת לבנות קשרים ארוכי טווח עם לקוחות.

 

חדשנות מתמשכת

חברות SaaS מחויבות לחדש ולשפר ללא הרף את יישומי התוכנה שלהן. מכיוון שהתוכנה מועברת דרך האינטרנט, חברות SaaS יכולות לשחרר עדכונים ותכונות חדשות במהירות ובקלות יותר מאשר חברות תוכנה מסורתיות. הדבר מאפשר להם להגיב בצורה יעילה יותר לצרכי הלקוחות ולמגמות השוק, ולהישאר לפני המתחרים.

תוכנה מסורתית לעומת SaaS - מה ההבדל?

תוכנה מסורתית מותקנת ופועלת על מחשב או שרת מקומיים, בעוד שתוכנת SaaS מועברת דרך האינטרנט ונגישה דרך דפדפן אינטרנט. להבדל מהותי זה במודל המסירה יש מספר השלכות חשובות על עסקים:

 

ראשית, תוכנה מסורתית דורשת בדרך כלל השקעה גדולה מראש בחומרה ובדמי רישוי. עסקים חייבים לרכוש ולתחזק שרתים ותשתית רשת משלהם, ועליהם להעניק רישיון לתוכנה לשימוש בכל מחשב בנפרד. מודל זה יכול להיות יקר מאוד עבור עסקים קטנים ובינוניים, ולהקשות על הגדלה או הקטנה לפי הצורך.

 

שנית, תוכנה מסורתית מותקנת ומנוהלת בדרך כלל במקום על ידי צוות IT. מה שדורש הוצאה נוספת ומגביל את הגמישות והזריזות של העסק. SaaS, לעומת זאת, מנוהל בדרך כלל על ידי הספק, ואינו דורש התקנה או תחזוקה מצד המשתמש.

 

לבסוף, תוכנה מסורתית מתעדכנת ומשתדרגת בדרך כלל על בסיס תקופתי, ולעתים קרובות דורשת השבתה והפרעה לפעילות העסקית. SaaS, לעומת זאת, מתעדכן ומשודרג ללא הרף על ידי הספק, עם הפרעה מועטת למשתמש או ללא הפרעה כלל.

היתרונות של אימוץ מודל SaaS

מינוף מודל ה-SaaS יכול להציע מגוון יתרונות לעסקים בכל הגדלים בתעשיות שונות. הנה כמה מהיתרונות המרכזיים:

 

  • חיסכון בעלויות: אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של SaaS הוא החיסכון. מודל זה יכול להיות חסכוני יותר מתוכנה מסורתית. עם SaaS, עסקים לא צריכים להשקיע ברישיונות חומרה או תוכנה יקרים. במקום זאת, הם משלמים דמי מנוי כדי לגשת לתוכנה דרך האינטרנט, מה שמבטל הרבה מהעלויות הראשונות הקשורות לתוכנה מסורתית, והופך אותה לאפשרות נגישה יותר עבור עסקים קטנים ובינוניים.

 

  • מדרגיות: פתרונות SaaS ניתנים מאוד להרחבה, והם יכולים לגדול ולהתאים את עצמם לצרכים המשתנים של עסק. ככל שעסק גדל, הוא יכול להוסיף בקלות משתמשים חדשים, תכונות ופונקציונליות מבלי צורך להשקיע בחומרה או תוכנה נוספים. הדבר מקל על עסקים להגדיל או להקטין את השימוש והתימחור במהירות, בהתאם לצרכים שלהם.

 

  • נגישות וגמישות: פתרונות SaaS נגישים מכל מקום ובכל זמן, כל עוד יש חיבור לאינטרנט. זה מקל על העובדים לעבוד מרחוק או תוך כדי תנועה, ומגדיל את הפרודוקטיביות והיעילות. בנוסף, פתרונות SaaS מוצעים בדרך כלל על בסיס מנוי, מה שנותן לעסקים את הגמישות לשלם רק עבור מה שהם צריכים ולהקטין או לבטל את המנוי שלהם לפי הצורך.

 

בנוסף ליתרונות אלו, אימוץ מודל ה-SaaS יכול להציע לעסקים שקט נפשי בכל הקשור לאבטחה ותחזוקה. עם SaaS, הספק אחראי לוודא שהתוכנה מעודכנת, מאובטחת ומגובה באופן קבוע. הדבר יכול לחסוך לעסקים זמן ומשאבים שאחרת היו מושקעים בתחזוקה ותמיכה של IT.

SAAS - האם זה מודל שמתאים לעסק שלכם?

כאשר שוקלים אם SaaS היא הבחירה הנכונה עבור העסק שלכם, ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון. הנה כמה שיקולים מרכזיים שכדאי לזכור:

 

צרכים עסקיים: הצעד הראשון בקביעה אם SaaS היא הבחירה הנכונה עבור העסק שלכם הוא להעריך את הצרכים העסקיים שלכם. שימו לב באילו יישומי תוכנה אתם משתמשים כעת, איזו פונקציונליות אתם דורשים ומה התקציב שלכם. פתרונות SaaS יכולים להתאים לעסקים הזקוקים לגישה למגוון רחב של יישומי תוכנה, כמו גם לאלה שצריכים להגדיל או להקטין במהירות.

 

דרישות התעשייה: גורם נוסף שיש לקחת בחשבון בעת הערכת פתרונות SaaS הוא האם הם עומדים בדרישות הייחודיות של התעשייה שלכם. לחלק מהענפים, כגון שירותי בריאות או פיננסים, יש תקנות מחמירות בנוגע לפרטיות ואבטחת מידע. וודאו שפתרון ה-SaaS שאתם בוחרים עומד בדרישות אלה כדי למנוע בעיות משפטיות או צורך בהתאמות פוטנציאליות בהמשך הדרך.

 

אינטגרציה: פתרונות SaaS עשויים לדרוש אינטגרציה עם יישומי תוכנה או כלים אחרים שבהם העסק שלכם משתמש. וודאו שפתרון ה-SaaS שאתם בוחרים משתלב בצורה חלקה עם הכלים הקיימים כדי למנוע שיבושים או חוסר יעילות בזרימת העבודה.

יצירת מודל פיננסי עבור חברות SaaS - מה לשקול?

בעת בניית מודל פיננסי עבור חברת SaaS, יש לזכור מספר שיקולים מרכזיים. להלן שלושה גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון:

 

זרמי הכנסה: אחד המרכיבים החשובים ביותר במודל פיננסי של SaaS הוא הבנת מחזור ההכנסות של החברה. בניגוד למודלים מסורתיים של תוכנה, שלעתים קרובות כרוכים ברכישות חד פעמיות, חברות SaaS בדרך כלל מייצרות הכנסות חוזרות באמצעות דמי מנוי או תמחור מבוסס שימוש. חשוב להבין כיצד מחזורי ההכנסות הללו פועלים, כיצד הם מחושבים וכיצד הם יגדלו עם הזמן.

 

גיוס ושימור לקוחות: שיקול מרכזי נוסף בעת בניית מודל פיננסי עבור חברת SaaS הוא גיוס ושימור לקוחות. חברות SaaS בדרך כלל משקיעות רבות בשיווק ובמכירות כדי לרכוש לקוחות חדשים, אך חשוב גם להתמקד בשימור לקוחות קיימים כדי להבטיח צמיחה ארוכת טווח בהכנסות. קחו בחשבון גורמים כמו שיעורי נטישה של לקוחות, ערך חיי הלקוח והעלות של רכישת לקוחות חדשים בעת בניית המודל הפיננסי שלכם.

 

עלויות תפעול: לבסוף, חשוב לקחת בחשבון את עלויות התפעול הכרוכות בניהול חברת SaaS. עלויות אלו עשויות לכלול משכורות והטבות לעובדים, עלויות פיתוח ותחזוקה של תוכנה, עלויות אירוח ותשתית והוצאות שיווק ומכירה. הבנת העלויות הללו וכיצד הן ישתנו ככל שהחברה תגדל היא קריטית לבניית מודל פיננסי מציאותי.